Feest in Residentie Herfstrust. Anna, de oudste bewoonster, wordt 100. Maar geen bezoek of drukte voor haar. In Anna’s hoofd is het al jaren oorverdovend stil, de blik op oneindig. Het enige dat rest is wachten. Wachten op een laatste dans. Tot plots één wonderlijke klank een heel leven opensplijt. Een leven vol lichtvoetige verhalen, adembenemende muziek en vooral vol dans. In En Suite wordt de heerlijkste muziek uit de Westerse muziekgeschiedenis, de cellosuites van Johann Sebastian Bach, in een ontroerend en wonderlijk poëtisch verhaal gegoten.
Voor de aanvang van deze vertoning zal FLOWER SHOW van Elli Vuorinen worden vertoond, één van de winnaars van beste animatie op het Graffix festival 2025.
Driehonderd garnalen spelen ploeterende mensjes in een komedie over de mensheid. Ze sporten, bedrijven wetenschap, streven, leven, beminnen en raken buiten zinnen. Garnalen Verhalen is een caleidoscopisch portret vol beduidende en onbeduidende momenten uit een mensenleven: geboorte, dood en het verwoede gescharrel ertussenin.
Deze zachtaardige compilatie vol mooie kleuren toont jonge kijkertjes vanaf 4 jaar hoe iedereen van elkaar verschilt. Samen met de dieren uit het bos leren ze wat het betekent om een thuis te vinden. Van de makers van het mooie YUKU EN DE HIMALAYABLOEM. DE FAMILIE MUIS wordt voorafgegaan door twee korte films: GA WEG, ALFRED! en HOOFD IN DE WOLKEN.
Wat is er leuker dan op pad gaan met je vrienden? Op pad gaan met de vrienden van Stoere Frans in deze komedie vol misverstanden en innemende personages!
Voor de aanvang van deze vertoning zal LA BRIDE van Nicolas Piret worden vertoond, één van de winnaars van beste animatie op het Graffix festival 2025.
Of je dromen uitkomen hangt niet alleen af van je perfecte pirouette, maar ook van je startpunt. Dat ontdekt ook de enthousiaste en explosieve Neneh, wanneer ze racisme en vooroordelen in de balletwereld moet overwinnen. Niet te missen update van BILLY ELLIOT, dankzij de energieke superster in de titelrol, de prachtige dansscènes en de positieve boodschap die iedereen zou moeten horen.
Capelito is een praatgrage paddenstoel. Met een eenvoudige druk op zijn neus verandert zijn paddenstoelenhoed in een nuttig voorwerp. Heel handig wanneer de gezellige zwam zich weer eens in nesten werkt.
Of je dromen uitkomen hangt niet alleen af van je perfecte pirouette, maar ook van je startpunt. Dat ontdekt ook de enthousiaste en explosieve Neneh, wanneer ze racisme en vooroordelen in de balletwereld moet overwinnen. Niet te missen update van BILLY ELLIOT, dankzij de energieke superster in de titelrol, de prachtige dansscènes en de positieve boodschap die iedereen zou moeten horen.
Charmante detectivefilm in een wondermooi Afrikaans natuurgebied, met een moedig hoofdpersonage. De belangrijke boodschap over het belang van natuurbehoud vormt de kers op de taart! THABO EN DE NEUSHOORNZAAK won de prijs voor Beste Film van de Kinderjury op Jeugdfilmfestival Antwerpen 2024.
Deze zachtaardige compilatie vol mooie kleuren toont jonge kijkertjes vanaf 4 jaar hoe iedereen van elkaar verschilt. Samen met de dieren uit het bos leren ze wat het betekent om een thuis te vinden. Van de makers van het mooie YUKU EN DE HIMALAYABLOEM. DE FAMILIE MUIS wordt voorafgegaan door twee korte films: GA WEG, ALFRED! en HOOFD IN DE WOLKEN.
Voor de aanvang van deze vertoning zal FLOWER SHOW van Elli Vuorinen worden vertoond, één van de winnaars van beste animatie op het Graffix festival 2025.
Voor de aanvang van deze vertoning zal LA BRIDE van Nicolas Piret worden vertoond, één van de winnaars van beste animatie op het Graffix festival 2025.
FURIOSA: A MAD MAX SAGA vertelt de origin story van de rebelse krijger Furiosa voor haar legendarische ontmoeting met Mad Max in MAD MAX: FURY ROAD.
Eindelijk! De allereerste bioscoopfilm over de beste vrienden Vos en Haas komt eraan! Al je favorieten uit de populaire Ketnet-reeks spelen een rol in deze humoristische verfilming van het gelijknamige boek van Sylvia Vanden Heede en Thé Tjong-Khing. Een niet te missen avontuur voor jong en oud, gemaakt door de regisseur van KNOR en KONING WORST.
Charmante detectivefilm in een wondermooi Afrikaans natuurgebied, met een moedig hoofdpersonage. De belangrijke boodschap over het belang van natuurbehoud vormt de kers op de taart! THABO EN DE NEUSHOORNZAAK won de prijs voor Beste Film van de Kinderjury op Jeugdfilmfestival Antwerpen 2024.
Of je dromen uitkomen hangt niet alleen af van je perfecte pirouette, maar ook van je startpunt. Dat ontdekt ook de enthousiaste en explosieve Neneh, wanneer ze racisme en vooroordelen in de balletwereld moet overwinnen. Niet te missen update van BILLY ELLIOT, dankzij de energieke superster in de titelrol, de prachtige dansscènes en de positieve boodschap die iedereen zou moeten horen.
Deze zachtaardige compilatie vol mooie kleuren toont jonge kijkertjes vanaf 4 jaar hoe iedereen van elkaar verschilt. Samen met de dieren uit het bos leren ze wat het betekent om een thuis te vinden. Van de makers van het mooie YUKU EN DE HIMALAYABLOEM. DE FAMILIE MUIS wordt voorafgegaan door twee korte films: GA WEG, ALFRED! en HOOFD IN DE WOLKEN.
Twee zusjes groeien op bij hun grootvader. Hun vader is afwezig. Hun moeder zit in de gevangenis. Op school wordt er gelachen. Gefluisterd. Gepest.
De zusjes voelen zich door alles en iedereen gestraft. Buitengesloten. Ze besluiten een bijzonder werkstuk te maken. Over straf. Ze creëren een surreëel justitiepaleis waarin zij de baas zijn, een wereld waarin kinderen bepalen wat goed en kwaad is. Hemel en hel. Krapuul en Heilige Boontjes. Ze onderzoeken regels, grenzen en (on)gehoorzaamheid.
Voor de aanvang van deze vertoning zal STORM van Gijs Kast worden vertoond, één van de winnaars van beste animatie op het Graffix festival 2025.
Jack Skellington, de Pompoenkoning van Halloween Town, vindt het saai dat hij elk jaar hetzelfde doet voor Halloween. Op een dag ontdekt hij Christmas Town, en hij is zo verzot op het idee van Kerstmis, dat hij probeert om de inwoners van Halloween Town te overtuigen om dit jaar Kerstmis te vieren in plaats van Halloween. Maar dat idee loopt niet helemaal volgens plan…
Voor de aanvang van deze vertoning zal LA BRIDE van Nicolas Piret worden vertoond, één van de winnaars van beste animatie op het Graffix festival 2025.
Deze zachtaardige compilatie vol mooie kleuren toont jonge kijkertjes vanaf 4 jaar hoe iedereen van elkaar verschilt. Samen met de dieren uit het bos leren ze wat het betekent om een thuis te vinden. Van de makers van het mooie YUKU EN DE HIMALAYABLOEM. DE FAMILIE MUIS wordt voorafgegaan door twee korte films: GA WEG, ALFRED! en HOOFD IN DE WOLKEN.
Wat is er leuker dan op pad gaan met je vrienden? Op pad gaan met de vrienden van Stoere Frans in deze komedie vol misverstanden en innemende personages!
Voor de aanvang van deze vertoning zal LA BRIDE van Nicolas Piret worden vertoond, één van de winnaars van beste animatie op het Graffix festival 2025.
Of je dromen uitkomen hangt niet alleen af van je perfecte pirouette, maar ook van je startpunt. Dat ontdekt ook de enthousiaste en explosieve Neneh, wanneer ze racisme en vooroordelen in de balletwereld moet overwinnen. Niet te missen update van BILLY ELLIOT, dankzij de energieke superster in de titelrol, de prachtige dansscènes en de positieve boodschap die iedereen zou moeten horen.
Twee zusjes groeien op bij hun grootvader. Hun vader is afwezig. Hun moeder zit in de gevangenis. Op school wordt er gelachen. Gefluisterd. Gepest.
De zusjes voelen zich door alles en iedereen gestraft. Buitengesloten. Ze besluiten een bijzonder werkstuk te maken. Over straf. Ze creëren een surreëel justitiepaleis waarin zij de baas zijn, een wereld waarin kinderen bepalen wat goed en kwaad is. Hemel en hel. Krapuul en Heilige Boontjes. Ze onderzoeken regels, grenzen en (on)gehoorzaamheid.
Voor de aanvang van deze vertoning zal LA BRIDE van Nicolas Piret worden vertoond, één van de winnaars van beste animatie op het Graffix festival 2025.
In zijn indrukwekkende debuutfilm JULIE ZWIJGT zet Leonardo Van Dijl zijn hoofdpersonage voor het blok: zwijgen of spreken? Een toptennistalent weigert te praten wanneer haar coach in opspraak komt voor grensoverschrijdend gedrag, hoewel de leden van de tennisclub worden aangemoedigd om hun verhaal te delen. De stilte van Julie is voor haar een schild. Zo kan ze op haar eigen manier besluiten wat ze wil delen en wat niet. Julie heeft het talent om door te stoten naar de top en de ophef rond haar coach is een hindernis op die weg.
In zijn indrukwekkende debuutfilm JULIE ZWIJGT zet Leonardo Van Dijl zijn hoofdpersonage voor het blok: zwijgen of spreken? Een toptennistalent weigert te praten wanneer haar coach in opspraak komt voor grensoverschrijdend gedrag, hoewel de leden van de tennisclub worden aangemoedigd om hun verhaal te delen. De stilte van Julie is voor haar een schild. Zo kan ze op haar eigen manier besluiten wat ze wil delen en wat niet. Julie heeft het talent om door te stoten naar de top en de ophef rond haar coach is een hindernis op die weg.
Was het hun gedeelde voorliefde voor de schoonheid van het alledaagse, of toch die voor de bijzondere buitenbeentjes die zich ophouden aan de rafelranden van de samenleving? Feit is dat er een bijzondere aantrekkingskracht ontstond tussen king of cool Jim Jarmusch en master of light Robby Müller. Toen hun wegen in 1986 kruisten om DOWN BY LAW te maken, navigeerde het duo de koers van Amerikaanse indiefilm eigenhandig naar minder platgetreden paden.
Scenarist Joe Gillis wacht wanhopig op zijn doorbraak in Hollywood. Na een toevallige ontmoeting met voormalige stille filmster Norma Desmond in haar vervallen villa op Sunset Boulevard, grijpt hij zijn kans om snel geld te verdienen. Desmond is een kluizenaar met enkel haar trouwe butler als gezelschap. Ze leeft in de waan dat haar fans staan te springen voor haar triomfantelijke comeback, maar in realiteit is het grote publiek haar vergeten. Gillis wordt haar scenarist en geraakt steeds meer verstrengeld in Desmonds leven.
In zijn indrukwekkende debuutfilm JULIE ZWIJGT zet Leonardo Van Dijl zijn hoofdpersonage voor het blok: zwijgen of spreken? Een toptennistalent weigert te praten wanneer haar coach in opspraak komt voor grensoverschrijdend gedrag, hoewel de leden van de tennisclub worden aangemoedigd om hun verhaal te delen. De stilte van Julie is voor haar een schild. Zo kan ze op haar eigen manier besluiten wat ze wil delen en wat niet. Julie heeft het talent om door te stoten naar de top en de ophef rond haar coach is een hindernis op die weg.
In zijn indrukwekkende debuutfilm JULIE ZWIJGT zet Leonardo Van Dijl zijn hoofdpersonage voor het blok: zwijgen of spreken? Een toptennistalent weigert te praten wanneer haar coach in opspraak komt voor grensoverschrijdend gedrag, hoewel de leden van de tennisclub worden aangemoedigd om hun verhaal te delen. De stilte van Julie is voor haar een schild. Zo kan ze op haar eigen manier besluiten wat ze wil delen en wat niet. Julie heeft het talent om door te stoten naar de top en de ophef rond haar coach is een hindernis op die weg.
In een tijdloze wereld van verbeelding gaan vader en dochter op zoek naar hun gemeenschappelijk gevoel voor schoonheid, kwetsbaarheid en humor. In vier episodes gaan acteur Herwig Ilegems en danseres Kika Ilegems in dialoog met objecten en kostuums van beeldend kunstenaar Dirk Hendrikx, in een geluids- en lichtdecor van Senjan Jansen en Luc Schaltin. Laat je meeslepen naar een poetische wereld, waar dans, beeldende objecten en geluid samenkomen om een unieke en betekenisvolle ervaring te creëren.
Terwijl Timothée Chalamet in de biopic A COMPLETE UNKNOWN Bob Dylan speelt die in 1965 zijn verrassende overstap maakt naar elektrische gitaar, voeren wij met DON'T LOOK BACK de enige echte Dylan op: jong, scherp en ongenaakbaar.
Valerie, een singer-songwriter die muziek maakt met invloeden van o.a. Joni Mitchell, Joan Baez, Linda Perhacs, Björk, en Sam Amidon, stelt haar debuut album voor op 10 januari in Het Salon van De Studio.
In zijn indrukwekkende debuutfilm JULIE ZWIJGT zet Leonardo Van Dijl zijn hoofdpersonage voor het blok: zwijgen of spreken? Een toptennistalent weigert te praten wanneer haar coach in opspraak komt voor grensoverschrijdend gedrag, hoewel de leden van de tennisclub worden aangemoedigd om hun verhaal te delen. De stilte van Julie is voor haar een schild. Zo kan ze op haar eigen manier besluiten wat ze wil delen en wat niet. Julie heeft het talent om door te stoten naar de top en de ophef rond haar coach is een hindernis op die weg.
In zijn indrukwekkende debuutfilm JULIE ZWIJGT zet Leonardo Van Dijl zijn hoofdpersonage voor het blok: zwijgen of spreken? Een toptennistalent weigert te praten wanneer haar coach in opspraak komt voor grensoverschrijdend gedrag, hoewel de leden van de tennisclub worden aangemoedigd om hun verhaal te delen. De stilte van Julie is voor haar een schild. Zo kan ze op haar eigen manier besluiten wat ze wil delen en wat niet. Julie heeft het talent om door te stoten naar de top en de ophef rond haar coach is een hindernis op die weg.
In een tijdloze wereld van verbeelding gaan vader en dochter op zoek naar hun gemeenschappelijk gevoel voor schoonheid, kwetsbaarheid en humor. In vier episodes gaan acteur Herwig Ilegems en danseres Kika Ilegems in dialoog met objecten en kostuums van beeldend kunstenaar Dirk Hendrikx, in een geluids- en lichtdecor van Senjan Jansen en Luc Schaltin. Laat je meeslepen naar een poetische wereld, waar dans, beeldende objecten en geluid samenkomen om een unieke en betekenisvolle ervaring te creëren.
Je hebt een master of light zoals Robby Müller nodig om een unieke film als DANCER IN THE DARK in te blikken. Dit pikdonkere drama over Selma (Björk), een Tsjechische immigrante die droomt van musicalfilms om haar harde realiteit in Amerika te ontvluchten, had een ervaren cameraman nodig die Selma’s tragiek (hyper)invoelbaar kon maken. Door een erfelijke oogziekte raakt ze immers langzaam blind, iets wat haar zoon ook te wachten staat. Kan ze hem een betere toekomst geven?
De Tibetaanse hoogvlakte is een schilderachtig mooi maar onherbergzaam gebied dat met zijn 4.500 meter hoogte letterlijk adembenemend is. Enkele nomadenstammen leven er in harmonie met zeldzame diersoorten als de manoel en de wilde jak. Schrijver Sylvain Tesson en natuurfotograaf Vincent Munier reizen samen naar dit desolate en ijskoude maar o zo mooie landschap op zoek naar de uiterst schuchtere en met uitsterven bedreigde sneeuwluipaard.
Scenarist Joe Gillis wacht wanhopig op zijn doorbraak in Hollywood. Na een toevallige ontmoeting met voormalige stille filmster Norma Desmond in haar vervallen villa op Sunset Boulevard, grijpt hij zijn kans om snel geld te verdienen. Desmond is een kluizenaar met enkel haar trouwe butler als gezelschap. Ze leeft in de waan dat haar fans staan te springen voor haar triomfantelijke comeback, maar in realiteit is het grote publiek haar vergeten. Gillis wordt haar scenarist en geraakt steeds meer verstrengeld in Desmonds leven.
Ooit vroeg Robby Müller aan Clara Pijman of ze zijn camera-assistent wilde zijn. Ze bedankte vriendelijk. Toch nodigde Müller haar later uit op de sets waar hij werkte, zoals bij BUENA VISTA SOCIAL CLUB. Toen Müller aan vasculaire dementie leed, werd Pijman zelfs zijn back-up tijdens een Indonesische productie. Uiteindelijk blikte ze de film zelf in.
In zijn indrukwekkende debuutfilm JULIE ZWIJGT zet Leonardo Van Dijl zijn hoofdpersonage voor het blok: zwijgen of spreken? Een toptennistalent weigert te praten wanneer haar coach in opspraak komt voor grensoverschrijdend gedrag, hoewel de leden van de tennisclub worden aangemoedigd om hun verhaal te delen. De stilte van Julie is voor haar een schild. Zo kan ze op haar eigen manier besluiten wat ze wil delen en wat niet. Julie heeft het talent om door te stoten naar de top en de ophef rond haar coach is een hindernis op die weg.
Het is spijtig dat Robby Müller en William Friedkin maar één keer hebben samengewerkt. Gelukkig is het resultaat TO LIVE AND DIE IN L.A., een film uit 1985 die teruggrijpt naar de rauwheid en het gammele morele kompas dat Friedkins vroege meesterwerken zoals THE FRENCH CONNECTION en THE EXORCIST zo onweerstaanbaar maakten. Deze thriller over een onbevreesde flik die er alles aan doet om de valsmunter die zijn partner ombracht te stoppen, ontpopt tot een nihilistische blik op de jaren 1980 waarin iedereen te koop leek voor de juiste prijs.
The Sleep Of Reason Produces Monsters (TSORPM) rees in November 2023 uit de as van een verschroeiende residentie van turntablist Mariam Rezaei in Café Oto, Londen. Dit licht ontvlambare punkig freejazzkwartet put uit elementen van jazz, noise, hiphop, techno en nieuwe muziek om een opwindende sonische maalstroom te creëren die alle categorieën en conventies overstijgt.
Geen film zo actueel als het met prijzen overladen NO OTHER LAND, waarin de jonge Palestijnse activist Basel Adra centraal staat. Al sinds zijn jeugd strijdt hij tegen de Israëlisische bezetting van de Westelijkse Joordaanoever en de massale verdrijving van het Palestijnse volk. In deze niets verbloemende documentaire toont hij de verwoesting van dorpen in zijn regio, waar Israëlische soldaten bewoners verdrijven en huizen slopen.
Geen film zo actueel als het met prijzen overladen NO OTHER LAND, waarin de jonge Palestijnse activist Basel Adra centraal staat. Al sinds zijn jeugd strijdt hij tegen de Israëlisische bezetting van de Westelijkse Joordaanoever en de massale verdrijving van het Palestijnse volk. In deze niets verbloemende documentaire toont hij de verwoesting van dorpen in zijn regio, waar Israëlische soldaten bewoners verdrijven en huizen slopen.
Voor de aanvang van deze vertoning zal LA BRIDE van Nicolas Piret worden vertoond, één van de winnaars van beste animatie op het Graffix festival 2025.
Tijdens de verwoestende luchtaanvallen van nazi-Duitsland op het Verenigd Koninkrijk, doet een moeder (Saoirse Ronan) er alles aan om haar zoontje te vinden. In BLITZ, het nieuwste historische drama van Oscarwinnaar Steve McQueen (HUNGER, 12 YEARS A SLAVE), wordt de veerkracht van de Londense stadsbewoners tijdens de oorlog geëerd. Van september 1940 tot mei 1941 voerde de Duitse luchtmacht zware bombardementen uit, waarbij Londen zwaar werd getroffen. Ondanks de verwoestingen bleef de bevolking standvastig.
Je hebt een master of light zoals Robby Müller nodig om een unieke film als DANCER IN THE DARK in te blikken. Dit pikdonkere drama over Selma (Björk), een Tsjechische immigrante die droomt van musicalfilms om haar harde realiteit in Amerika te ontvluchten, had een ervaren cameraman nodig die Selma’s tragiek (hyper)invoelbaar kon maken. Door een erfelijke oogziekte raakt ze immers langzaam blind, iets wat haar zoon ook te wachten staat. Kan ze hem een betere toekomst geven?
Een parlementair comité uit de VS wordt afgevaardigd naar bezet Berlijn om na te gaan hoe het moreel van de Amerikaanse soldaten eraan toe is. Congreslid Phoebe Frost (Jean Arthur) is geschokt wanneer ze ziet hoe corrupt en los de zeden van de soldaten zijn. Wanneer Phoebe geruchten opvangt dat nachtclubzangeres Erika Von Schluetow (Marlene Dietrich) de voormalige minnares is van een hoge Nazi-officier roept ze de hulp in van kapitein John Pringle om Erika op heterdaad te betrappen. Niet wetende dat Erika en John elkaar veel beter kennen dan ze denkt…
Geen film zo actueel als het met prijzen overladen NO OTHER LAND, waarin de jonge Palestijnse activist Basel Adra centraal staat. Al sinds zijn jeugd strijdt hij tegen de Israëlisische bezetting van de Westelijkse Joordaanoever en de massale verdrijving van het Palestijnse volk. In deze niets verbloemende documentaire toont hij de verwoesting van dorpen in zijn regio, waar Israëlische soldaten bewoners verdrijven en huizen slopen.
Was het hun gedeelde voorliefde voor de schoonheid van het alledaagse, of toch die voor de bijzondere buitenbeentjes die zich ophouden aan de rafelranden van de samenleving? Feit is dat er een bijzondere aantrekkingskracht ontstond tussen king of cool Jim Jarmusch en master of light Robby Müller. Toen hun wegen in 1986 kruisten om DOWN BY LAW te maken, navigeerde het duo de koers van Amerikaanse indiefilm eigenhandig naar minder platgetreden paden.
Tijdens de verwoestende luchtaanvallen van nazi-Duitsland op het Verenigd Koninkrijk, doet een moeder (Saoirse Ronan) er alles aan om haar zoontje te vinden. In BLITZ, het nieuwste historische drama van Oscarwinnaar Steve McQueen (HUNGER, 12 YEARS A SLAVE), wordt de veerkracht van de Londense stadsbewoners tijdens de oorlog geëerd. Van september 1940 tot mei 1941 voerde de Duitse luchtmacht zware bombardementen uit, waarbij Londen zwaar werd getroffen. Ondanks de verwoestingen bleef de bevolking standvastig.
Vijfentwintig jaar geleden verscheen BUENO VISTA SOCIAL CLUB, Wim Wenders’ liefdevolle documentaire over de herontdekking van de iconische Cubaanse muziek van de jaren 1940 en '50. Het volgt de legendarische Amerikaanse gitarist Ry Cooder, die een groep vergeten Cubaanse muzikanten bijeenbrengt om hun muziek opnieuw op te nemen. Het resultaat is een muzikale reis vol emotie, geschiedenis en vakmanschap. Wenders legt in zijn intiem portret niet alleen de tweede jeugd van deze muzikanten vast, ook hun vele dromen en persoonlijke verhalen.
Theatermaker Sien Vanmaele is bezorgd over deze planeet én een vrouw van de actie. In LANDMAAL trekt ze ten strijde tegen voedselverspilling en nodigt je uit aan haar ‘altaar der verstoten voedselwaren’. Dompel jezelf onder in de wondere wereld van de micro-organismen die ons eten lekkerder, makkelijker te verteren en langer houdbaar maken. In deze hoogmis van bacteriën en fermenten gaat Sien aan de slag met brood van gisteren, geblutste groenten en gedeukt fruit. Neem deel aan deze rebelse proeverij!
Vijfentwintig jaar geleden verscheen BUENO VISTA SOCIAL CLUB, Wim Wenders’ liefdevolle documentaire over de herontdekking van de iconische Cubaanse muziek van de jaren 1940 en '50. Het volgt de legendarische Amerikaanse gitarist Ry Cooder, die een groep vergeten Cubaanse muzikanten bijeenbrengt om hun muziek opnieuw op te nemen. Het resultaat is een muzikale reis vol emotie, geschiedenis en vakmanschap. Wenders legt in zijn intiem portret niet alleen de tweede jeugd van deze muzikanten vast, ook hun vele dromen en persoonlijke verhalen.
Geen film zo actueel als het met prijzen overladen NO OTHER LAND, waarin de jonge Palestijnse activist Basel Adra centraal staat. Al sinds zijn jeugd strijdt hij tegen de Israëlisische bezetting van de Westelijkse Joordaanoever en de massale verdrijving van het Palestijnse volk. In deze niets verbloemende documentaire toont hij de verwoesting van dorpen in zijn regio, waar Israëlische soldaten bewoners verdrijven en huizen slopen.
Theatermaker Sien Vanmaele is bezorgd over deze planeet én een vrouw van de actie. In LANDMAAL trekt ze ten strijde tegen voedselverspilling en nodigt je uit aan haar ‘altaar der verstoten voedselwaren’. Dompel jezelf onder in de wondere wereld van de micro-organismen die ons eten lekkerder, makkelijker te verteren en langer houdbaar maken. In deze hoogmis van bacteriën en fermenten gaat Sien aan de slag met brood van gisteren, geblutste groenten en gedeukt fruit. Neem deel aan deze rebelse proeverij!
De Tibetaanse hoogvlakte is een schilderachtig mooi maar onherbergzaam gebied dat met zijn 4.500 meter hoogte letterlijk adembenemend is. Enkele nomadenstammen leven er in harmonie met zeldzame diersoorten als de manoel en de wilde jak. Schrijver Sylvain Tesson en natuurfotograaf Vincent Munier reizen samen naar dit desolate en ijskoude maar o zo mooie landschap op zoek naar de uiterst schuchtere en met uitsterven bedreigde sneeuwluipaard.
Een parlementair comité uit de VS wordt afgevaardigd naar bezet Berlijn om na te gaan hoe het moreel van de Amerikaanse soldaten eraan toe is. Congreslid Phoebe Frost (Jean Arthur) is geschokt wanneer ze ziet hoe corrupt en los de zeden van de soldaten zijn. Wanneer Phoebe geruchten opvangt dat nachtclubzangeres Erika Von Schluetow (Marlene Dietrich) de voormalige minnares is van een hoge Nazi-officier roept ze de hulp in van kapitein John Pringle om Erika op heterdaad te betrappen. Niet wetende dat Erika en John elkaar veel beter kennen dan ze denkt…
Theatermaker Sien Vanmaele is bezorgd over deze planeet én een vrouw van de actie. In LANDMAAL trekt ze ten strijde tegen voedselverspilling en nodigt je uit aan haar ‘altaar der verstoten voedselwaren’. Dompel jezelf onder in de wondere wereld van de micro-organismen die ons eten lekkerder, makkelijker te verteren en langer houdbaar maken. In deze hoogmis van bacteriën en fermenten gaat Sien aan de slag met brood van gisteren, geblutste groenten en gedeukt fruit. Neem deel aan deze rebelse proeverij!
Was het hun gedeelde voorliefde voor de schoonheid van het alledaagse, of toch die voor de bijzondere buitenbeentjes die zich ophouden aan de rafelranden van de samenleving? Feit is dat er een bijzondere aantrekkingskracht ontstond tussen king of cool Jim Jarmusch en master of light Robby Müller. Toen hun wegen in 1986 kruisten om DOWN BY LAW te maken, navigeerde het duo de koers van Amerikaanse indiefilm eigenhandig naar minder platgetreden paden.
Tijdens de verwoestende luchtaanvallen van nazi-Duitsland op het Verenigd Koninkrijk, doet een moeder (Saoirse Ronan) er alles aan om haar zoontje te vinden. In BLITZ, het nieuwste historische drama van Oscarwinnaar Steve McQueen (HUNGER, 12 YEARS A SLAVE), wordt de veerkracht van de Londense stadsbewoners tijdens de oorlog geëerd. Van september 1940 tot mei 1941 voerde de Duitse luchtmacht zware bombardementen uit, waarbij Londen zwaar werd getroffen. Ondanks de verwoestingen bleef de bevolking standvastig.
Theatermaker Sien Vanmaele is bezorgd over deze planeet én een vrouw van de actie. In LANDMAAL trekt ze ten strijde tegen voedselverspilling en nodigt je uit aan haar ‘altaar der verstoten voedselwaren’. Dompel jezelf onder in de wondere wereld van de micro-organismen die ons eten lekkerder, makkelijker te verteren en langer houdbaar maken. In deze hoogmis van bacteriën en fermenten gaat Sien aan de slag met brood van gisteren, geblutste groenten en gedeukt fruit. Neem deel aan deze rebelse proeverij!
De naïeve, wat kinderlijke Bess groeit op in een streng religieus Schots dorp. Ze valt als een blok voor Jan, een Noorse arbeider die werkt op een olieplatform. Ondanks de afkeuring van de dorpsgenoten trouwen Jan en Bess met elkaar. Wanneer Jan terug aan het werk moet op het boorplatform, mist Bess hem en ze bidt fervent dat hij snel zal terugkeren. Ze denkt dan ook dat het haar schuld is wanneer Jan betrokken raakt bij een werkongeval en verlamd terugkeert. Jan kan zijn ongeluk moeilijk verwerken en Bess gaat steeds verder in haar pogingen om Jan te redden.
Viet en Nam zijn twee Vietnamese mijnwerkers die een verborgen en verboden relatie hebben. Ze ontmoeten elkaar voor seks ondergronds, tussen het kolengruis dat hun lichamen zwart kleurt. Nam wil het land verlaten om in Europa zijn geluk te beproeven, maar Viet probeert hem op andere gedachten te brengen.
Scenarist Joe Gillis wacht wanhopig op zijn doorbraak in Hollywood. Na een toevallige ontmoeting met voormalige stille filmster Norma Desmond in haar vervallen villa op Sunset Boulevard, grijpt hij zijn kans om snel geld te verdienen. Desmond is een kluizenaar met enkel haar trouwe butler als gezelschap. Ze leeft in de waan dat haar fans staan te springen voor haar triomfantelijke comeback, maar in realiteit is het grote publiek haar vergeten. Gillis wordt haar scenarist en geraakt steeds meer verstrengeld in Desmonds leven.
Tijdens de verwoestende luchtaanvallen van nazi-Duitsland op het Verenigd Koninkrijk, doet een moeder (Saoirse Ronan) er alles aan om haar zoontje te vinden. In BLITZ, het nieuwste historische drama van Oscarwinnaar Steve McQueen (HUNGER, 12 YEARS A SLAVE), wordt de veerkracht van de Londense stadsbewoners tijdens de oorlog geëerd. Van september 1940 tot mei 1941 voerde de Duitse luchtmacht zware bombardementen uit, waarbij Londen zwaar werd getroffen. Ondanks de verwoestingen bleef de bevolking standvastig.
Hoe zou je leven eruitzien als jij je seksualiteit opnieuw kon onderzoeken in de publieke ruimte?
PEEKABOO is een visioen waarin de wereld een seksspeeltuin is. Dit universum verbeeldt nieuwe manieren van contact via cruising: het zoeken van vluchtige, seksuele contacten in de buitenlucht. Theatermaker Maxime Dreesen benadert dit fenomeen als het verdwalen in een web van experimentele relaties en onverwachte ontmoetingen.
Jennie Livingstone’s baanbrekende documentaireportret over de underground ballroom scene in Harlem is in de afgelopen 35 jaar uitgegroeid tot een icoon binnen het genre. Zeven jaar lang volgde Livingstone de levens van verschillende Latijns-Amerikaanse en Afro-Amerikaanse queer en trans performers, om zo de ins en outs van ballroomcultuur in kaart te brengen.
Hoe zou je leven eruitzien als jij je seksualiteit opnieuw kon onderzoeken in de publieke ruimte?
PEEKABOO is een visioen waarin de wereld een seksspeeltuin is. Dit universum verbeeldt nieuwe manieren van contact via cruising: het zoeken van vluchtige, seksuele contacten in de buitenlucht. Theatermaker Maxime Dreesen benadert dit fenomeen als het verdwalen in een web van experimentele relaties en onverwachte ontmoetingen.
In een groot barok hotel in Beieren probeert een man een vrouw ervan te overtuigen dat ze elkaar daar het vorige jaar hebben ontmoet. De vrouw herinnert zich niets van die ontmoeting en denkt dat het verzinsels zijn. Maar hoe meer de man vertelt over hun tijd samen, hoe geloofwaardiger zijn verhaal wordt. De vraag blijft: hebben ze elkaar eerder ontmoet of niet?
Tijdens de verwoestende luchtaanvallen van nazi-Duitsland op het Verenigd Koninkrijk, doet een moeder (Saoirse Ronan) er alles aan om haar zoontje te vinden. In BLITZ, het nieuwste historische drama van Oscarwinnaar Steve McQueen (HUNGER, 12 YEARS A SLAVE), wordt de veerkracht van de Londense stadsbewoners tijdens de oorlog geëerd. Van september 1940 tot mei 1941 voerde de Duitse luchtmacht zware bombardementen uit, waarbij Londen zwaar werd getroffen. Ondanks de verwoestingen bleef de bevolking standvastig.
Geen film zo actueel als het met prijzen overladen NO OTHER LAND, waarin de jonge Palestijnse activist Basel Adra centraal staat. Al sinds zijn jeugd strijdt hij tegen de Israëlisische bezetting van de Westelijkse Joordaanoever en de massale verdrijving van het Palestijnse volk. In deze niets verbloemende documentaire toont hij de verwoesting van dorpen in zijn regio, waar Israëlische soldaten bewoners verdrijven en huizen slopen.
Aan het begin van de jaren negentig is een groep jonge activisten in Parijs wanhopig op zoek naar een geneesmiddel tegen HIV/AIDS. Ze richten zich op de farmaceutische laboratoria die mogelijke behandelingen tegenhouden en voeren directe acties uit in de hoop hun eigen leven en dat van toekomstige generaties te redden.
I WORRY ABOUT A LOT, BUT NOT ABOUT ACHIEVEMENT: THE NASH PARADOX
“Do I worry about achievement? No. I worry about a lot of things, but I don’t worry about achievement. I worry primarily about wether there are nightclubs in heaven.”
Viet en Nam zijn twee Vietnamese mijnwerkers die een verborgen en verboden relatie hebben. Ze ontmoeten elkaar voor seks ondergronds, tussen het kolengruis dat hun lichamen zwart kleurt. Nam wil het land verlaten om in Europa zijn geluk te beproeven, maar Viet probeert hem op andere gedachten te brengen.
De naïeve, wat kinderlijke Bess groeit op in een streng religieus Schots dorp. Ze valt als een blok voor Jan, een Noorse arbeider die werkt op een olieplatform. Ondanks de afkeuring van de dorpsgenoten trouwen Jan en Bess met elkaar. Wanneer Jan terug aan het werk moet op het boorplatform, mist Bess hem en ze bidt fervent dat hij snel zal terugkeren. Ze denkt dan ook dat het haar schuld is wanneer Jan betrokken raakt bij een werkongeval en verlamd terugkeert. Jan kan zijn ongeluk moeilijk verwerken en Bess gaat steeds verder in haar pogingen om Jan te redden.
Cheryl Dunye schreef, regisseerde en monteerde het baanbrekende THE WATERMELON WOMAN niet alleen, maar nam ook de hoofdrol op zich. In deze eerste speelfilm geregisseerd door een zwarte lesbienne speelt ze een 25-jarige Afro-Amerikaanse lesbische vrouw die samen met haar vriendin Tamara in een videotheek in Philadelphia werkt.
Op zondag 26 januari vieren we Happy New Queer in Antwerpen! Dena Vahdani, je favoriete queer stand-upcomedian en onze sprankelende host, leidt je door een avond vol verrassingen.
Gustavo Vieira mixt realiteit en fictie in een krachtige performance (concept: Marlla Araújo) en brengt onze pelvis in beweging met hun vurige interpretatie van Braziliaanse funk. De multigetalenteerde Margot Delaet, die deze zomer een gedurfd fotoproject toonde op A Night Called Quest, verwarmt nu onze winterharten met een nieuwjaarsbrief.
HAPPY TOGETHER is één van de belangrijkste films binnen de New Queer Cinema beweging aan het begin van de jaren negentig. Wong Kar-wai schildert deze gay romance met kleurrijke en pathetische bravoure zoals we dat van hem gewoon zijn.
MILK vertelt het waargebeurde verhaal van titelpersonage Harvey Milk, de eerste openlijk homoseksuele man die ooit tot een openbaar ambt werd verkozen. In San Francisco, aan het eind van de jaren '70, inspireert hij anderen in zijn activistische strijd voor gelijke rechten voor de queer gemeenschap.
Het is spijtig dat Robby Müller en William Friedkin maar één keer hebben samengewerkt. Gelukkig is het resultaat TO LIVE AND DIE IN L.A., een film uit 1985 die teruggrijpt naar de rauwheid en het gammele morele kompas dat Friedkins vroege meesterwerken zoals THE FRENCH CONNECTION en THE EXORCIST zo onweerstaanbaar maakten. Deze thriller over een onbevreesde flik die er alles aan doet om de valsmunter die zijn partner ombracht te stoppen, ontpopt tot een nihilistische blik op de jaren 1980 waarin iedereen te koop leek voor de juiste prijs.
GAY USA toont een prachtige momentopname van een ongelofelijk jaar in de queer geschiedenis, verpakt in een hoopvolle boodschap voor de hedendaagse kijker. Deze allereerste Amerikaanse langspeeldocumentaire over en gedraaid door mensen van de LGBTQIA+ gemeenschap werd geregisseerd door Arthur J. Bressan, Jr., één van de pioniers van de onafhankelijke gay cinema van de jaren zeventig en tachtig.
De Tibetaanse hoogvlakte is een schilderachtig mooi maar onherbergzaam gebied dat met zijn 4.500 meter hoogte letterlijk adembenemend is. Enkele nomadenstammen leven er in harmonie met zeldzame diersoorten als de manoel en de wilde jak. Schrijver Sylvain Tesson en natuurfotograaf Vincent Munier reizen samen naar dit desolate en ijskoude maar o zo mooie landschap op zoek naar de uiterst schuchtere en met uitsterven bedreigde sneeuwluipaard.
Een vrouw en een man wandelen door de stad. Samen kijken ze naar de omgeving en staan ze stil bij scènes die ze onderweg tegenkomen. De beelden van de omgeving vermengen zich met gebaren en herinneringen aan observaties uit het verleden. STONE OR WATERFALL is een film over kijken, taal en representatie, verteld door de choreografie van twee lichamen in een stedelijke omgeving.
“Being attentive to what the other pays attention to, leads to inventing together.”
Yves Citton, The ecology of attention
Theatermaker Sanderijn Helsen brainstormde met adolescenten rond het indrukwekkende relaas van de iconische Jeanne d’Arc. Vijfenzestig jongeren deden tijdens werkweken in Het Lab allerlei suggesties voor de enscenering van haar verhaal. Ook reflecteerden ze gretig rond Jeannes heldhaftige parcours: van de magische visioenen, naar haar eerste triomf in Orleans, tot het proces dat haar naar de brandstapel leidde. De jongeren bewonderen haar gedrevenheid en vinden haar eigengereidheid stoer en cool.
Het papier is wit, de boekjes zijn leeg, maar dan komt lijn, vlak, verf en kleur. Een kleurrijke bolletjeswind zet alle zintuigen open. Voel de wind door je haren en verdwaal mee in deze heerlijke chaos. Stippen, cirkels, bollen, kegels. We bouwen samen een nieuwe wereld en zetten alles op z’n kop.
Het papier is wit, de boekjes zijn leeg, maar dan komt lijn, vlak, verf en kleur. Een kleurrijke bolletjeswind zet alle zintuigen open. Voel de wind door je haren en verdwaal mee in deze heerlijke chaos. Stippen, cirkels, bollen, kegels. We bouwen samen een nieuwe wereld en zetten alles op z’n kop.
HAPPY TOGETHER is één van de belangrijkste films binnen de New Queer Cinema beweging aan het begin van de jaren negentig. Wong Kar-wai schildert deze gay romance met kleurrijke en pathetische bravoure zoals we dat van hem gewoon zijn.
Viet en Nam zijn twee Vietnamese mijnwerkers die een verborgen en verboden relatie hebben. Ze ontmoeten elkaar voor seks ondergronds, tussen het kolengruis dat hun lichamen zwart kleurt. Nam wil het land verlaten om in Europa zijn geluk te beproeven, maar Viet probeert hem op andere gedachten te brengen.
Theatermaker Sanderijn Helsen brainstormde met adolescenten rond het indrukwekkende relaas van de iconische Jeanne d’Arc. Vijfenzestig jongeren deden tijdens werkweken in Het Lab allerlei suggesties voor de enscenering van haar verhaal. Ook reflecteerden ze gretig rond Jeannes heldhaftige parcours: van de magische visioenen, naar haar eerste triomf in Orleans, tot het proces dat haar naar de brandstapel leidde. De jongeren bewonderen haar gedrevenheid en vinden haar eigengereidheid stoer en cool.
dEUS frontman en Antwerpenaar Tom Barman debuteerde met een bruisende ensemblefilm die de Antwerpse ziel in al zijn kleurrijke diversiteit vastlegt. Op een zwoele dag en nacht volgt de camera acht Antwerpenaren wier levens op verschillende manieren elkaar kruisen.
Het papier is wit, de boekjes zijn leeg, maar dan komt lijn, vlak, verf en kleur. Een kleurrijke bolletjeswind zet alle zintuigen open. Voel de wind door je haren en verdwaal mee in deze heerlijke chaos. Stippen, cirkels, bollen, kegels. We bouwen samen een nieuwe wereld en zetten alles op z’n kop.
Het papier is wit, de boekjes zijn leeg, maar dan komt lijn, vlak, verf en kleur. Een kleurrijke bolletjeswind zet alle zintuigen open. Voel de wind door je haren en verdwaal mee in deze heerlijke chaos. Stippen, cirkels, bollen, kegels. We bouwen samen een nieuwe wereld en zetten alles op z’n kop.
MILK vertelt het waargebeurde verhaal van titelpersonage Harvey Milk, de eerste openlijk homoseksuele man die ooit tot een openbaar ambt werd verkozen. In San Francisco, aan het eind van de jaren '70, inspireert hij anderen in zijn activistische strijd voor gelijke rechten voor de queer gemeenschap.
Aan het begin van de jaren negentig is een groep jonge activisten in Parijs wanhopig op zoek naar een geneesmiddel tegen HIV/AIDS. Ze richten zich op de farmaceutische laboratoria die mogelijke behandelingen tegenhouden en voeren directe acties uit in de hoop hun eigen leven en dat van toekomstige generaties te redden.
Al acht jaar lang kijken de makers van De NweTijd op een doodgewone maandagavond naar de stand van de wereld, de sterren en hun eigen leven. Wat ze zien, gieten ze in korte en langere teksten die ze op hun Maandagavond gretig delen met het publiek. Er zijn gastsprekers, er is muziek en altijd is er gratis soep voor de mensen die tussen zeven en acht uur aan komen waaien.
Twee voormalige geliefden – schrijver Matt en literatuurdocent Mara – komen elkaar onverwacht tegen in Toronto. Meer heeft de Canadees Kazik Radwanski niet nodig om een boeiende film te maken. Al babbelend komen hun complexe relatie, onzekerheden en dromen aan de oppervlakte. Een indringend drama dat de grilligheid van het leven zelf documenteert.
Twee voormalige geliefden – schrijver Matt en literatuurdocent Mara – komen elkaar onverwacht tegen in Toronto. Meer heeft de Canadees Kazik Radwanski niet nodig om een boeiende film te maken. Al babbelend komen hun complexe relatie, onzekerheden en dromen aan de oppervlakte. Een indringend drama dat de grilligheid van het leven zelf documenteert.
In deze theaterproductie kruipt Matthias Van de brul in de huid van een vrolijk, filosofisch en avontuurlijk personage: een ijsbeer met een bibliotheekkaart. Een koud kunstje gaat over het plezier van lezen en nieuwe dingen ontdekken, maar vooral over zorg dragen voor de wereld zodat die heel blijft voor de volgende ontleners.
Met BLACK IS… BLACK AIN’T stelt filmmaker Marlon Riggs dat er niet zoiets bestaat als een “eenduidige zwarte ervaring”. De vorm en inhoud van zijn documentaire illustreren de veelzijdigheid van de “zwarte identiteit” en laten een overvloed aan perspectieven zien waardoor stereotypering van de grotere zwarte gemeenschap onmogelijk is.
Twee voormalige geliefden – schrijver Matt en literatuurdocent Mara – komen elkaar onverwacht tegen in Toronto. Meer heeft de Canadees Kazik Radwanski niet nodig om een boeiende film te maken. Al babbelend komen hun complexe relatie, onzekerheden en dromen aan de oppervlakte. Een indringend drama dat de grilligheid van het leven zelf documenteert.
Richard Kelly’s duistere sci-fi debuut met een jonge Jake Gyllenhaal in de hoofdrol maakte in 2001 een weinig memorabele doortocht in de bioscopen. Uitgebracht amper twee maanden na 9/11 en met promotie die een vliegtuigcrash centraal stelde, leek Donnie Darko bij voorbaat gedoemd te falen. Ondanks dit moeilijke begin werd de film een echte underground hit op dvd en groeide uit tot een must-see voor elke liefhebber met een neus voor excentrieke cinema.
THE APARTMENT is een melancholische komedie met een schitterend duo in de hoofdrol: Shirley MacLaine en Jack Lemmon. De film volgt C.C. Baxter (Lemmon), een eenzame ziel die de kerstdagen niet eens alleen in zijn appartement kan doorbrengen, omdat zijn baas het gebruikt voor afspraakjes met zijn maîtresse. Het is diezelfde vrouw, liftbedienster Fran Kubelik (MacLaine), die Baxter ’s avonds bewusteloos terugvindt in zijn bed na een zelfmoordpoging. Baxter wordt belast met de zorg voor haar.
Laat het aan Wim Wenders om een roadmovie te baseren op een boek uit 1795 van Sturm und drang-icoon Johann Wolfgang von Goethe. Deze kleurenfilm stapt in de voetsporen van Wilhelm (Rudiger Vögler), een jonge schrijver die door de bondsrepubliek reist om er een bonte bende te ontmoeten van actrices, acrobaten, harmonicaspelers om samen tussenstops te maken bij thema’s als de Holocaust en liefdesperikelen.
GAY USA toont een prachtige momentopname van een ongelofelijk jaar in de queer geschiedenis, verpakt in een hoopvolle boodschap voor de hedendaagse kijker. Deze allereerste Amerikaanse langspeeldocumentaire over en gedraaid door mensen van de LGBTQIA+ gemeenschap werd geregisseerd door Arthur J. Bressan, Jr., één van de pioniers van de onafhankelijke gay cinema van de jaren zeventig en tachtig.
Terwijl Timothée Chalamet in de biopic A COMPLETE UNKNOWN Bob Dylan speelt die in 1965 zijn verrassende overstap maakt naar elektrische gitaar, voeren wij met DON'T LOOK BACK de enige echte Dylan op: jong, scherp en ongenaakbaar.
Twee voormalige geliefden – schrijver Matt en literatuurdocent Mara – komen elkaar onverwacht tegen in Toronto. Meer heeft de Canadees Kazik Radwanski niet nodig om een boeiende film te maken. Al babbelend komen hun complexe relatie, onzekerheden en dromen aan de oppervlakte. Een indringend drama dat de grilligheid van het leven zelf documenteert.
Bobbety is een visuele, muzikale en vlezige voorstelling over een eenzame ziel met het grote verlangen een dubbelganger te creëren. Een grappige en soms enge zoektocht naar verbondenheid en identiteit.
THE APARTMENT is een melancholische komedie met een schitterend duo in de hoofdrol: Shirley MacLaine en Jack Lemmon. De film volgt C.C. Baxter (Lemmon), een eenzame ziel die de kerstdagen niet eens alleen in zijn appartement kan doorbrengen, omdat zijn baas het gebruikt voor afspraakjes met zijn maîtresse. Het is diezelfde vrouw, liftbedienster Fran Kubelik (MacLaine), die Baxter ’s avonds bewusteloos terugvindt in zijn bed na een zelfmoordpoging. Baxter wordt belast met de zorg voor haar.
Twee voormalige geliefden – schrijver Matt en literatuurdocent Mara – komen elkaar onverwacht tegen in Toronto. Meer heeft de Canadees Kazik Radwanski niet nodig om een boeiende film te maken. Al babbelend komen hun complexe relatie, onzekerheden en dromen aan de oppervlakte. Een indringend drama dat de grilligheid van het leven zelf documenteert.
Filmmaker Andrew Bujalski wordt vaak gezien als de oprichter van mumblecore, de onafhankelijke filmbeweging die bekendstaat om zijn naturalistische stijl, lage budgetten en personages die worstelen met zichzelf en de wereld. Zijn film FUNNY HA HA past alvast perfect binnen dat plaatje. De film volgt de pas afgestudeerde Marnie die te maken krijgt met twintigertrubbles zoals werk, vrienden en onbeantwoorde liefde. Met zijn losse structuur en geïmproviseerde dialogen vangt Bujalski de kleine momenten en gesprekken die het leven kraak en smaak geven.
De met een Emmy Award bekroonde TONGUES UNTIED (VS 1989 - 55') toont het leven van zwarte homo’s in 1989. Aan de hand van poëzie, persoonlijke getuigenissen en muziek beschrijft de documentaire van Marlon Riggs de homofobie en het racisme waarmee zwarte queer personen dagelijks worden geconfronteerd. Jaren na de release is de documentaire, helaas, nog steeds brandend actueel.
Valentijn Dhaenens, Korneel Hamers, Mathijs F Scheepers en Clara van den Broek mogen volgend jaar samen 25 kaarsjes uitblazen als Theatercollectief SKaGeN. De afgelopen jaren lag de focus van de makers van SKaGeN op solovoorstellingen, projecten waarin ze samen, maar niet noodzakelijk voltallig, aan het roer stonden en het verkennen van nieuwe media zoals de SneakPeek app.
Wanneer de introspectieve Jean-Louis (Jean-Louis Trintignant) een avond bij de intellectuele Maud (Françoise Fabian) doorbrengt, ontvouwt zich een nacht vol diepe dialogen over moraal, geloof en verlangen. Eric Rohmers kenmerkende stijl – minimalistisch, doordacht en geconcentreerd op menselijke interacties – maakt van woorden krachtige instrumenten. Een meesterwerk van de Nouvelle Vague dat bewijst dat cinema niet altijd beelden nodig heeft om te betoveren.
Valentijn Dhaenens, Korneel Hamers, Mathijs F Scheepers en Clara van den Broek mogen volgend jaar samen 25 kaarsjes uitblazen als Theatercollectief SKaGeN. De afgelopen jaren lag de focus van de makers van SKaGeN op solovoorstellingen, projecten waarin ze samen, maar niet noodzakelijk voltallig, aan het roer stonden en het verkennen van nieuwe media zoals de SneakPeek app.
Amélie Poulain groeit eenzaam op bij een vader die foutief denkt dat ze een hartafwijking heeft. Door haar isolatie ontwikkelt ze een levendige fantasiewereld. Op haar 18de trekt ze naar Parijs en werkt als serveuse in een bistro op Montmartre. Wanneer ze bij toeval een verborgen schat vindt in haar appartement ontdekt ze ook haar levensdoel: andere mensen gelukkig maken. Dat doet ze op de meest ingenieuze, buitengewone manier. En met wat extra moed kan ze ook zichzelf een sprankeltje geluk toesturen. AMÉLIE is een parel van een film. Speels, vrolijk, kleurrijk, bruisend.
De Tibetaanse hoogvlakte is een schilderachtig mooi maar onherbergzaam gebied dat met zijn 4.500 meter hoogte letterlijk adembenemend is. Enkele nomadenstammen leven er in harmonie met zeldzame diersoorten als de manoel en de wilde jak. Schrijver Sylvain Tesson en natuurfotograaf Vincent Munier reizen samen naar dit desolate en ijskoude maar o zo mooie landschap op zoek naar de uiterst schuchtere en met uitsterven bedreigde sneeuwluipaard.
‘De Yankees hebben ons onderbewustzijn gekoloniseerd’, vertelt Bruno tegen zijn reisgezel Robert. En niet enkel dat onderbewuste wordt bezet door Amerikaanse export, ook de laadbak van de verhuiswagen waarmee de het tweetal van bios tot bios trekt om projectoren te herstellen. Van jukeboxen en neonlichten tot tijdschriften over filmsterren: Bruno’s camion lijkt een rijdend museum van Amerikaanse populaire cultuur.
Geen enkele band is hechter dan die van een eeneiige tweeling. Wat als een van hen hun bondgenootschap verbreekt? Kan een tweeling een alleenling worden? Deze tekstuele voorstelling vertelt het verhaal van twee identieke tweelingbroers die – in hun zoektocht naar uniciteit – elkaar dreigen te verliezen. In de schemerzone tussen goed en kwaad komt hun onafscheidelijke band onder druk te staan.
In Send In The Clowns 10 slaat het drag collectief de handen in elkaar met illusionist Tim Oelbrandt om een voorstelling te brengen die drag en magie combineert. Hun voorliefde voor oogverblindende illusies en camp in al haar vormen hebben ze alvast gemeenschappelijk. Maar zullen ze erin slagen om de spotlight te delen?
Volg het witte konijn naar het cabaret waar niets is wat het lijkt, waar de goochelaar onder andere zwaarden slikt en waar er gegarandeerd pruiken uit het raam zullen zweven.
Een roadmovie van de toekomst. Zo zou je BIS ANS ENDE DER WELT kunnen omschrijven. Deze epische, visionaire film volgt de jonge Claire, die net haar vervelende vriendje heeft gedumpt, en de mysterieuze Sam. Hij heeft een speciaal apparaat waarmee beelden kunnen worden getoond aan blinden. Op de vooravond van het nieuwe millennium trekt het duo langs verschillende continenten en culturen met dit snufje.
Jackie Shane was een trans vrouw in een tijd dat die term amper nog bestond. Bovendien was ze zwart, wat haar leven in de Amerikaanse deep south nog bemoeilijkte. Toch had ze een succesvolle zangcarrière die ze in 1971 om nooit opgehelderde reden opgaf. Deze documentaire zoekt een antwoord op de vele vragen die haar omringen.
De Mannen Broeders is het project van Colin H van Eeckhout en Tonnie Dieleman. Colin ken je van Amenra, terwijl Tonnie de man achter Broeder Dieleman is waarmee hij eigenzinnige Zeeuwse folk brengt. Allebei hebben ze een fascinatie voor de donkere kant van het leven: verdriet, rouw en rituelen.
Als een van de weinige vrouwelijke artiesten die al sinds de start van haar carrière expliciet over seks zingt, is de feministische muziekster Peaches een onweerstaanbaar punkicoon dat nog steeds met elke noot gendernormen doet vervagen. In 2000 werd de Canadese, in Berlijn residerende muzikant een cultheldin dankzij haar plaat The Teaches of Peaches waarmee ze de wereld op stelten zette. Hoe ze dit meer dan twintig jaar later viert met al haar fans, ontdek je in deze verhelderende documentaire.
Tien jaar vooraleer Sean Baker de Gouden Palm won met ANORA (ook op ons programma vanaf maart!) maakte hij het volledig op iPhone 5S-gedraaide TANGERINE, een taboedoorbrekende en energieke moderne screwball-komedie over twee transgender sekswerkers.
Jackie Shane was een trans vrouw in een tijd dat die term amper nog bestond. Bovendien was ze zwart, wat haar leven in de Amerikaanse deep south nog bemoeilijkte. Toch had ze een succesvolle zangcarrière die ze in 1971 om nooit opgehelderde reden opgaf. Deze documentaire zoekt een antwoord op de vele vragen die haar omringen.
Hector, het zoontje van ex-senator Maud Vanwalleghem, stierf een maand na zijn geboorte aan een zeldzame stofwisselingsziekte. Na zijn dood onderzoekt ze wat er verloren ging in onze maatschappij, die vooral gericht is op het individu. Hoe kunnen we onze onderlinge verbondenheid herstellen? Hoe ziet verzet eruit dat gericht is op kwetsbaarheid?
Laat het aan Wim Wenders om een roadmovie te baseren op een boek uit 1795 van Sturm und drang-icoon Johann Wolfgang von Goethe. Deze kleurenfilm stapt in de voetsporen van Wilhelm (Rudiger Vögler), een jonge schrijver die door de bondsrepubliek reist om er een bonte bende te ontmoeten van actrices, acrobaten, harmonicaspelers om samen tussenstops te maken bij thema’s als de Holocaust en liefdesperikelen.
Welkom bij Even pingpongen. Hier wordt je leven geclassificeerd alsof je een energielabel van de koelkast bent, en krijg je persoonlijk advies zodat je eindelijk kan ‘opklimmen’. Hier weten ze wat je beter had kunnen zien, beter had kunnen doen, welke job jou beter zou passen of welk lief je beter zou nemen (en hoe).
Welkom bij Even pingpongen. Hier wordt je leven geclassificeerd alsof je een energielabel van de koelkast bent, en krijg je persoonlijk advies zodat je eindelijk kan ‘opklimmen’. Hier weten ze wat je beter had kunnen zien, beter had kunnen doen, welke job jou beter zou passen of welk lief je beter zou nemen (en hoe).
Wanneer de introspectieve Jean-Louis (Jean-Louis Trintignant) een avond bij de intellectuele Maud (Françoise Fabian) doorbrengt, ontvouwt zich een nacht vol diepe dialogen over moraal, geloof en verlangen. Eric Rohmers kenmerkende stijl – minimalistisch, doordacht en geconcentreerd op menselijke interacties – maakt van woorden krachtige instrumenten. Een meesterwerk van de Nouvelle Vague dat bewijst dat cinema niet altijd beelden nodig heeft om te betoveren.
Met BLACK IS… BLACK AIN’T stelt filmmaker Marlon Riggs dat er niet zoiets bestaat als een “eenduidige zwarte ervaring”. De vorm en inhoud van zijn documentaire illustreren de veelzijdigheid van de “zwarte identiteit” en laten een overvloed aan perspectieven zien waardoor stereotypering van de grotere zwarte gemeenschap onmogelijk is.
Jackie Shane was een trans vrouw in een tijd dat die term amper nog bestond. Bovendien was ze zwart, wat haar leven in de Amerikaanse deep south nog bemoeilijkte. Toch had ze een succesvolle zangcarrière die ze in 1971 om nooit opgehelderde reden opgaf. Deze documentaire zoekt een antwoord op de vele vragen die haar omringen.
In dit met prijzen overladen romantische drama (Gouden Leeuw! Oscars! Golden Globes! BAFTA’s!) worden wijlen Heath Ledger en Jake Gyllenhaal hopeloos verliefd worden op elkaar: een long-overdue mijlpaal voor de representatie van queer personages in mainstream Hollywoodcinema.
PLANT-aardig is een speelse installatie waar alles organisch groeit en bloeit. Een lusthof voor je zintuigen en verbeelding. In deze groentetuin worden kleine kinderen iets groter. Ze gaan er samen met hun ouders of begeleiders op avontuur. Plant-aardig gaat over samen ontdekken en beleven.
PLANT-aardig is een speelse installatie waar alles organisch groeit en bloeit. Een lusthof voor je zintuigen en verbeelding. In deze groentetuin worden kleine kinderen iets groter. Ze gaan er samen met hun ouders of begeleiders op avontuur. Plant-aardig gaat over samen ontdekken en beleven.
Tien jaar vooraleer Sean Baker de Gouden Palm won met ANORA (ook op ons programma vanaf maart!) maakte hij het volledig op iPhone 5S-gedraaide TANGERINE, een taboedoorbrekende en energieke moderne screwball-komedie over twee transgender sekswerkers.
De met een Emmy Award bekroonde TONGUES UNTIED (VS 1989 - 55') toont het leven van zwarte homo’s in 1989. Aan de hand van poëzie, persoonlijke getuigenissen en muziek beschrijft de documentaire van Marlon Riggs de homofobie en het racisme waarmee zwarte queer personen dagelijks worden geconfronteerd. Jaren na de release is de documentaire, helaas, nog steeds brandend actueel.
Het heerlijk chaotische FUNERAL PARADE OF ROSES toont een onbeschaamd portret van de nocturne queer undergroundcultuur in het Tokio van de jaren zestig. Filmmaker Toshio Matsumoto omschreef de structuur en vorm van de film als het laten stukvallen van een spiegel waarna je de scherven weer opraapt. De exuberante sixties esthetiek van deze Japanse cultfilm verbindt popart met Bertolt Brecht.
‘De Yankees hebben ons onderbewustzijn gekoloniseerd’, vertelt Bruno tegen zijn reisgezel Robert. En niet enkel dat onderbewuste wordt bezet door Amerikaanse export, ook de laadbak van de verhuiswagen waarmee de het tweetal van bios tot bios trekt om projectoren te herstellen. Van jukeboxen en neonlichten tot tijdschriften over filmsterren: Bruno’s camion lijkt een rijdend museum van Amerikaanse populaire cultuur.
De Tibetaanse hoogvlakte is een schilderachtig mooi maar onherbergzaam gebied dat met zijn 4.500 meter hoogte letterlijk adembenemend is. Enkele nomadenstammen leven er in harmonie met zeldzame diersoorten als de manoel en de wilde jak. Schrijver Sylvain Tesson en natuurfotograaf Vincent Munier reizen samen naar dit desolate en ijskoude maar o zo mooie landschap op zoek naar de uiterst schuchtere en met uitsterven bedreigde sneeuwluipaard.
Krantenmagnaat Charles Foster Kanes laatste woord op zijn sterfbed is “Rosebud”. Reporter Jerry Thompson krijgt de opdracht om uit te zoeken wat het woord betekent. Thompson interviewt vrienden en collega’s van Foster Kane in een poging het mysterie op te lossen. Aan de hand van flashbacks ontrafelt het leven van de miljonair op het scherm: de opkomst en ondergang van een machtige, maar ongelukkige man. “All he really wanted out of life was love. That's Charlie's story - how he lost it.”
PLANT-aardig is een speelse installatie waar alles organisch groeit en bloeit. Een lusthof voor je zintuigen en verbeelding. In deze groentetuin worden kleine kinderen iets groter. Ze gaan er samen met hun ouders of begeleiders op avontuur. Plant-aardig gaat over samen ontdekken en beleven.
Jackie Shane was een trans vrouw in een tijd dat die term amper nog bestond. Bovendien was ze zwart, wat haar leven in de Amerikaanse deep south nog bemoeilijkte. Toch had ze een succesvolle zangcarrière die ze in 1971 om nooit opgehelderde reden opgaf. Deze documentaire zoekt een antwoord op de vele vragen die haar omringen.
Als een van de weinige vrouwelijke artiesten die al sinds de start van haar carrière expliciet over seks zingt, is de feministische muziekster Peaches een onweerstaanbaar punkicoon dat nog steeds met elke noot gendernormen doet vervagen. In 2000 werd de Canadese, in Berlijn residerende muzikant een cultheldin dankzij haar plaat The Teaches of Peaches waarmee ze de wereld op stelten zette. Hoe ze dit meer dan twintig jaar later viert met al haar fans, ontdek je in deze verhelderende documentaire.
“Elke familie heeft een zwart schaap. Bij ons was dat tante Danni. Tante Danni veranderde veertien keer van beroep, had geen gat in haar hand maar een krater. Ze kocht alleen maar huizen met verborgen gebreken en alle mannen in haar leven bleken elke keer opnieuw manisch of crimineel te zijn. Heel mijn jeugd hoorde ik bij alles wat ik fout deed: 'Just ons Danni gij!' Van mijn ouders mocht ik alles worden, behalve tante Danni. Hun missie was duidelijk: Janne moest voorbereid worden. Op alles. Op werkelijk alles wat er in het leven mis kan gaan.”
Het heerlijk chaotische FUNERAL PARADE OF ROSES toont een onbeschaamd portret van de nocturne queer undergroundcultuur in het Tokio van de jaren zestig. Filmmaker Toshio Matsumoto omschreef de structuur en vorm van de film als het laten stukvallen van een spiegel waarna je de scherven weer opraapt. De exuberante sixties esthetiek van deze Japanse cultfilm verbindt popart met Bertolt Brecht.
“Elke familie heeft een zwart schaap. Bij ons was dat tante Danni. Tante Danni veranderde veertien keer van beroep, had geen gat in haar hand maar een krater. Ze kocht alleen maar huizen met verborgen gebreken en alle mannen in haar leven bleken elke keer opnieuw manisch of crimineel te zijn. Heel mijn jeugd hoorde ik bij alles wat ik fout deed: 'Just ons Danni gij!' Van mijn ouders mocht ik alles worden, behalve tante Danni. Hun missie was duidelijk: Janne moest voorbereid worden. Op alles. Op werkelijk alles wat er in het leven mis kan gaan.”
Als de hartsvriendinnen Charlie en Hannah de Antwerpse nacht induiken, vloeien drank en geraaskal rijkelijk. Na een magisch snoepje verandert hun avond in een hyperkinetische rollercoaster, langs de dingen des levens, pratende borsten en gebouwen. Een wilde en hilarische ode aan het Antwerpse nachtleven, met knipogen naar Woody Allen, Noah Baumbach en Italiaanse horror.
De vertoning gebeurt in aanwezigheid van de cast en de regisseur Bert Scholiers, die als trouwe bezoeker van De Cinema vorige zomer nog zijn favoriete films van Jacques Demy inleidde.
Tom Hannes begeleidt een shikantaza-dag in De Studio, een zenboeddhistische meditatievorm. Shikantaza betekent "enkel en alleen zitten" in het Japans. De dag omvat zitten, wandelmeditaties en uitwisseling, en staat open voor iedereen.
Met meer dan dertig jaar ervaring in het zenboeddhisme, combineert Hannes zijn praktijk als meditatieleraar met onderzoek naar boeddhisme en klimaat. Hij is ook bekend als podiumperformer en auteur van boeken zoals Zenofhet konijn in ons brein en Leven in het Nu.
Deze Frans-Belgische film vertelt het verhaal over het transgender meisje Ludovic en toont hoe haar familie en gemeenschap worstelen met het accepteren van haar genderidentiteit. Ondertussen wacht Ludovic op een wonder. Met de zekerheid van een zesjarige gelooft ze dat ze voorbestemd was om een klein meisje te zijn, en dat de fout snel zal worden hersteld. Maar waar ze het wonderbaarlijke verwacht, vindt Ludo in eerste instantie afwijzing en schuldgevoel.
Krantenmagnaat Charles Foster Kanes laatste woord op zijn sterfbed is “Rosebud”. Reporter Jerry Thompson krijgt de opdracht om uit te zoeken wat het woord betekent. Thompson interviewt vrienden en collega’s van Foster Kane in een poging het mysterie op te lossen. Aan de hand van flashbacks ontrafelt het leven van de miljonair op het scherm: de opkomst en ondergang van een machtige, maar ongelukkige man. “All he really wanted out of life was love. That's Charlie's story - how he lost it.”
“Elke familie heeft een zwart schaap. Bij ons was dat tante Danni. Tante Danni veranderde veertien keer van beroep, had geen gat in haar hand maar een krater. Ze kocht alleen maar huizen met verborgen gebreken en alle mannen in haar leven bleken elke keer opnieuw manisch of crimineel te zijn. Heel mijn jeugd hoorde ik bij alles wat ik fout deed: 'Just ons Danni gij!' Van mijn ouders mocht ik alles worden, behalve tante Danni. Hun missie was duidelijk: Janne moest voorbereid worden. Op alles. Op werkelijk alles wat er in het leven mis kan gaan.”
Anora, een jonge sekswerker uit Brooklyn, trouwt impulsief met de lieve maar onvolwassen zoon van een Russische oligarch, hopend op haar sprookjeseinde. Wanneer het nieuws van het huwelijk de ouders in Rusland bereikt, sturen ze een legertje gangsters om het huwelijk te laten annuleren. Anora ziet haar sprookje al snel omslaan in een hectische rollercoaster door de straten van New York.
Een beeldende en speelse voorstelling over letters, woorden en zinnen voor iedereen vanaf 6 jaar
In Hoeheettut ontdek je abc's in de vorm van woorden en beelden, woordbeelden en beeldwoorden.
Je ziet vechtende, dansende, lachende, brullende, koninklijke en mislukte letters, samen met andere
talige en muzikale gekkigheden, onder water en erboven. Hoeheettut is gebaseerd op nieuwe en bestaande teksten en tekeningen van Joke van Leeuwen,
HAPPY TOGETHER is één van de belangrijkste films binnen de New Queer Cinema beweging aan het begin van de jaren negentig. Wong Kar-wai schildert deze gay romance met kleurrijke en pathetische bravoure zoals we dat van hem gewoon zijn.
Wanneer de introspectieve Jean-Louis (Jean-Louis Trintignant) een avond bij de intellectuele Maud (Françoise Fabian) doorbrengt, ontvouwt zich een nacht vol diepe dialogen over moraal, geloof en verlangen. Eric Rohmers kenmerkende stijl – minimalistisch, doordacht en geconcentreerd op menselijke interacties – maakt van woorden krachtige instrumenten. Een meesterwerk van de Nouvelle Vague dat bewijst dat cinema niet altijd beelden nodig heeft om te betoveren.
Filmmaker Andrew Bujalski wordt vaak gezien als de oprichter van mumblecore, de onafhankelijke filmbeweging die bekendstaat om zijn naturalistische stijl, lage budgetten en personages die worstelen met zichzelf en de wereld. Zijn film FUNNY HA HA past alvast perfect binnen dat plaatje. De film volgt de pas afgestudeerde Marnie die te maken krijgt met twintigertrubbles zoals werk, vrienden en onbeantwoorde liefde. Met zijn losse structuur en geïmproviseerde dialogen vangt Bujalski de kleine momenten en gesprekken die het leven kraak en smaak geven.
Anora, een jonge sekswerker uit Brooklyn, trouwt impulsief met de lieve maar onvolwassen zoon van een Russische oligarch, hopend op haar sprookjeseinde. Wanneer het nieuws van het huwelijk de ouders in Rusland bereikt, sturen ze een legertje gangsters om het huwelijk te laten annuleren. Anora ziet haar sprookje al snel omslaan in een hectische rollercoaster door de straten van New York.
Anora, een jonge sekswerker uit Brooklyn, trouwt impulsief met de lieve maar onvolwassen zoon van een Russische oligarch, hopend op haar sprookjeseinde. Wanneer het nieuws van het huwelijk de ouders in Rusland bereikt, sturen ze een legertje gangsters om het huwelijk te laten annuleren. Anora ziet haar sprookje al snel omslaan in een hectische rollercoaster door de straten van New York.
Fotojournalist L.B. 'Jeff' Jefferies (James Stewart) wordt door een gebroken been aan zijn huis gekluisterd. Om de tijd te doden, bespioneert Jeff zijn buren met een telescooplens en verzint hij verhalen bij hun leven. Vooral de zakenman Thorwald intrigeert hem. Jeff raakt ervan overtuigd dat Thorwald zijn vrouw heeft vermoord en begint een onderzoek, geholpen door zijn high society vriendin Lisa (Grace Kelly) en zijn verpleegster Stella (Thelma Ritter). Hitchcock speelt met REAR WINDOW in op de voyeur in elk van ons.
Deze Frans-Belgische film vertelt het verhaal over het transgender meisje Ludovic en toont hoe haar familie en gemeenschap worstelen met het accepteren van haar genderidentiteit. Ondertussen wacht Ludovic op een wonder. Met de zekerheid van een zesjarige gelooft ze dat ze voorbestemd was om een klein meisje te zijn, en dat de fout snel zal worden hersteld. Maar waar ze het wonderbaarlijke verwacht, vindt Ludo in eerste instantie afwijzing en schuldgevoel.
Ooit vroeg Robby Müller aan Clara Pijman of ze zijn camera-assistent wilde zijn. Ze bedankte vriendelijk. Toch nodigde Müller haar later uit op de sets waar hij werkte, zoals bij BUENA VISTA SOCIAL CLUB. Toen Müller aan vasculaire dementie leed, werd Pijman zelfs zijn back-up tijdens een Indonesische productie. Uiteindelijk blikte ze de film zelf in.
Ruth is een huisvrouw en moeder, die de noden van haar echtgenoot Bob op de eerste plaats zet. Ondanks haar moeite spendeert Bob zijn tijd op kantoor. Wanneer hij een affaire begint met de beroemde romanceschrijfster Mary Fisher en Ruth alleen achterlaat om hun kinderen op te voeden, is haar vat vol. Ruth stopt met de goede huisvrouw te spelen en the gloves come off voor een episch wraakplot. Met Meryl Streep in een van haar eerste komische rollen in een film van Susan Seidelman (DESPERATELY SEEKING SUSAN).
Op 6 maart verwelkomen De Studio en Pelckmans Uitgevers je voor de boekvoorstelling van Richtingloos navigeren, de langverwachte nieuwe bundel van de kersverse stadsdichter Esohe Weyden.
Terwijl Timothée Chalamet in de biopic A COMPLETE UNKNOWN Bob Dylan speelt die in 1965 zijn verrassende overstap maakt naar elektrische gitaar, voeren wij met DON'T LOOK BACK de enige echte Dylan op: jong, scherp en ongenaakbaar.
Anora, een jonge sekswerker uit Brooklyn, trouwt impulsief met de lieve maar onvolwassen zoon van een Russische oligarch, hopend op haar sprookjeseinde. Wanneer het nieuws van het huwelijk de ouders in Rusland bereikt, sturen ze een legertje gangsters om het huwelijk te laten annuleren. Anora ziet haar sprookje al snel omslaan in een hectische rollercoaster door de straten van New York.
Anora, een jonge sekswerker uit Brooklyn, trouwt impulsief met de lieve maar onvolwassen zoon van een Russische oligarch, hopend op haar sprookjeseinde. Wanneer het nieuws van het huwelijk de ouders in Rusland bereikt, sturen ze een legertje gangsters om het huwelijk te laten annuleren. Anora ziet haar sprookje al snel omslaan in een hectische rollercoaster door de straten van New York.
Deze hartverwarmende en heerlijk komische film volgt vijf vrouwen verschillende leeftijden en achtergronden in een schoonheidssalon in Beiroet die elkaar ondersteunen bij de uitdagingen van het leven en de liefde. De geur van karamel vult de lucht en sisterhood verzacht de dagelijkse struggles. Elk van hen heeft haar eigen verlangens en geheimen: van onbeantwoorde liefde tot de zoektocht naar vrijheid.
Ruth is een huisvrouw en moeder, die de noden van haar echtgenoot Bob op de eerste plaats zet. Ondanks haar moeite spendeert Bob zijn tijd op kantoor. Wanneer hij een affaire begint met de beroemde romanceschrijfster Mary Fisher en Ruth alleen achterlaat om hun kinderen op te voeden, is haar vat vol. Ruth stopt met de goede huisvrouw te spelen en the gloves come off voor een episch wraakplot. Met Meryl Streep in een van haar eerste komische rollen in een film van Susan Seidelman (DESPERATELY SEEKING SUSAN).
Verhalenvertelster Aminata Demba neemt je mee op een wervelende, muzikale roadtrip naar de boekenkamer van Amadou. Onderweg ontmoet je tetterende tantes, woestijnzangeressen en sprekende baobabs. Amadou is geïnspireerd op mondeling overgeleverde West-Afrikaanse sprookjes en het werk van de Malinese schrijver Amadou Hampâté Bâ. Een prachtige ode aan de kunst van het vertellen, over opgroeien en mens zijn.
Céline Sciamma’s tedere en gevoelige portret van de 10-jarige Laure bleef bij release niet onbesproken. Is TOMBOY nu het verhaal van een transgender jongen of van een atypisch meisje?
In Chantal Akerman’s JE, TU, IL, ELLE verlaat een jonge vrouw haar geboortestad na een pijnlijke liefdesbreuk en neemt haar toevlucht in een kamer in een andere stad. Later vertrekt ze uit de kamer en spendeert de nacht met een truckchauffeur die ze tegenhoudt op de snelweg. Aan het einde van de weg vindt ze het meisje dat ze echt graag ziet.
Om het einde van de middelbare school te vieren, storten drie Britse tienermeisjes zich liederlijk in het feestleven op een vakantie-eiland tijdens wat de beste zomer van hun leven zou moeten worden. Terwijl ze zich een weg dansen door de zonovergoten straten van een populaire badplaats in Kreta, komen ze erachter hoe ingewikkeld seks, toestemming en zelfontdekking zijn.
In samenwerking met Girls on Film, die de film zullen in- en uitleiden met LUL de podcast.
Verhalenvertelster Aminata Demba neemt je mee op een wervelende, muzikale roadtrip naar de boekenkamer van Amadou. Onderweg ontmoet je tetterende tantes, woestijnzangeressen en sprekende baobabs. Amadou is geïnspireerd op mondeling overgeleverde West-Afrikaanse sprookjes en het werk van de Malinese schrijver Amadou Hampâté Bâ. Een prachtige ode aan de kunst van het vertellen, over opgroeien en mens zijn.
Auteur, scenarist, tv-maker, breaking kampioen en stand-upcomedian Soe Nsuki kiest LITTLE van Tina Gordon. Tirannieke CEO Jordan Sanders (Regina Hall) transformeert in haar jongere zelf wanneer de druk van het volwassendom te veel wordt. Ze moet terugkeren naar de middelbare school waar ze vroeger werd gepest. Haar assistente (Issa Rae) neemt tijdelijk haar rol over en beseft dat het niet eenvoudig is om in de schoenen van haar baas te wandelen, terwijl Jordan stilaan begrijpt dat ze zelf een pestkop is geworden.
Wanneer zijn schoonzoon naar hem komt met problemen in zijn relatie, deelt Sir Tavistock zijn eigen levensverhaal met de jongeman. In flashbacks herinnert Tavistock zich relaties uit zijn verleden met gevonden en verloren liefdes. In THE TRUTH ABOUT WOMEN geeft Muriel Box haar vrouwelijke personages eigenaarschap over hun eigen levens met het verlangen om meer te zijn dan enkel de ‘echtgenote van’. Het zijn zij die de traditionalistische visie van Tavistock op huwelijk en vrouwen in het algemeen doen evolueren.
Naar aanleiding van onze speciale screening van LEAVE NO TRACE vertonen we tevens Debra Graniks WINTER'S BONE. Ook wel de film die Jennifer Lawrence bekendmaakte bij het grote publiek. In de bergen van Ozark vecht tiener Ree om haar huis en familie te beschermen. Wanneer de vader van Ree vlucht voor de politie en verdwijnt, breekt Ree de regels van hun gesloten gemeenschap door toch op zoek te gaan naar haar vader. Mocht Ree hem niet vinden, dan belandt het gezin op straat.
Veteraan Will leeft met een zware vorm van PTSS. Samen met zijn tienerdochter Tom leeft hij al jaren off the grid in de wouden van Portland, Oregon. Wanneer er op een dag een einde komt aan hun idyllische leven, worden ze van elkaar gescheiden en opgevolgd door de sociale diensten. Will botst met de realiteit van het leven binnen de grenzen van de maatschappij, terwijl Tom met een grote nieuwsgierigheid openstaat voor de nieuwe wereld rondom haar. Tom wordt verscheurd door de keuze voor haar nieuwe leven of het oude met haar vader.
Wanneer zijn schoonzoon naar hem komt met problemen in zijn relatie, deelt Sir Tavistock zijn eigen levensverhaal met de jongeman. In flashbacks herinnert Tavistock zich relaties uit zijn verleden met gevonden en verloren liefdes. In THE TRUTH ABOUT WOMEN geeft Muriel Box haar vrouwelijke personages eigenaarschap over hun eigen levens met het verlangen om meer te zijn dan enkel de ‘echtgenote van’. Het zijn zij die de traditionalistische visie van Tavistock op huwelijk en vrouwen in het algemeen doen evolueren.
In het begin van de jaren 2000 floreerde Shakedown als een lesbische stripclub in LA opgericht door en voor Afro-Amerikaanse vrouwen, één van de weinige plekken waar deze specifieke community totale seksuele bevrijding kon ervaren. In 2004 sloot de politie alle deuren.
Stanley Kubrick vergeleek Girlfriends ‘met het serieuze, intelligente en gevoelige schrijf- en filmwerk dat je vindt bij de beste regisseurs in Europa.’ Greta Gerwig en Noah Baumbach recycleerden het plot voor Frances Ha en Lena Dunham vroeg zich af of ze de film eerder gezien had en ‘deze de afgelopen vijf jaar subtiel aan het kopiëren was geweest?’ in haar serie Girls.
Maak je klaar voor een “jazzy” comedy avond die elke keer helemaal anders verloopt en waarin jij mee de touwtjes in handen hebt. De legendarische Jeroen Leenders staat bekend om zijn improvisatie. Hij zoekt steeds de grenzen op tussen comedy, filosofie en pure anarchie.
In het begin van de jaren 2000 floreerde Shakedown als een lesbische stripclub in LA opgericht door en voor Afro-Amerikaanse vrouwen, één van de weinige plekken waar deze specifieke community totale seksuele bevrijding kon ervaren. In 2004 sloot de politie alle deuren.
Ooit huisde op de Carnotstraat 17 in Antwerpen de grootste en chicste bioscoop van België: Ciné Rubens. Internationale filmsterren schreden er over de rode loper. Vandaag wonen op hetzelfde adres diverse migrantenfamilies onder één dak.
Verlegen voetbalfan Percy Winthram uit Manchester trekt met een groep vrienden naar London om de FA Cup Final te kijken. De vrienden gaan een nachtje uit in Soho en Percy beleeft na een weddenschap een avontuur met een dame van de nacht. Naarmate de avond vordert begint de naïeve jongeman te geloven dat hij de ware liefde heeft gevonden. Muriel Box neemt in haar laatste film menselijke relaties onder de loep.
Pendelaars laveren elke dag tussen de verslaafden en verschoppelingen rond de Brusselse stations. In Gaza worden dode kinderen door verdoofde familieleden vanonder het puin gehaald. In Oekraïne vlucht een ouder echtpaar met alles wat hen rest in een plastic zak weg uit de ruïnes van hun stad. Wat als de evangelist Mattheüs vandaag tussen hen in wandelde als chroniqueur van onze tijd?
Pendelaars laveren elke dag tussen de verslaafden en verschoppelingen rond de Brusselse stations. In Gaza worden dode kinderen door verdoofde familieleden vanonder het puin gehaald. In Oekraïne vlucht een ouder echtpaar met alles wat hen rest in een plastic zak weg uit de ruïnes van hun stad. Wat als de evangelist Mattheüs vandaag tussen hen in wandelde als chroniqueur van onze tijd?
Stanley Kubrick vergeleek Girlfriends ‘met het serieuze, intelligente en gevoelige schrijf- en filmwerk dat je vindt bij de beste regisseurs in Europa.’ Greta Gerwig en Noah Baumbach recycleerden het plot voor Frances Ha en Lena Dunham vroeg zich af of ze de film eerder gezien had en ‘deze de afgelopen vijf jaar subtiel aan het kopiëren was geweest?’ in haar serie Girls.
Pendelaars laveren elke dag tussen de verslaafden en verschoppelingen rond de Brusselse stations. In Gaza worden dode kinderen door verdoofde familieleden vanonder het puin gehaald. In Oekraïne vlucht een ouder echtpaar met alles wat hen rest in een plastic zak weg uit de ruïnes van hun stad. Wat als de evangelist Mattheüs vandaag tussen hen in wandelde als chroniqueur van onze tijd?
Het Antwerpse filmcollectief Ursula kiest Vera Chytilová’s SOMETHING DIFFERENT. De film is opgebouwd uit twee verhaallijnen, die thematisch bij elkaar aansluiten. Een plichtsgetrouwe moeder en echtgenote start uit frustratie een affaire omdat ze de enige is die het huishouden doet draaien. Daartegenover staat in documentairestijl het relaas van een gymnaste (gespeeld door Olympisch medaillewinnaar Eva Bosáková) die zich voorbereidt op de laatste wedstrijd voor haar afscheid van de sport en onder druk wordt gezet door haar trainer.
Verlegen voetbalfan Percy Winthram uit Manchester trekt met een groep vrienden naar London om de FA Cup Final te kijken. De vrienden gaan een nachtje uit in Soho en Percy beleeft na een weddenschap een avontuur met een dame van de nacht. Naarmate de avond vordert begint de naïeve jongeman te geloven dat hij de ware liefde heeft gevonden. Muriel Box neemt in haar laatste film menselijke relaties onder de loep.
Cheryl Dunye schreef, regisseerde en monteerde het baanbrekende THE WATERMELON WOMAN niet alleen, maar nam ook de hoofdrol op zich. In deze eerste speelfilm geregisseerd door een zwarte lesbienne speelt ze een 25-jarige Afro-Amerikaanse lesbische vrouw die samen met haar vriendin Tamara in een videotheek in Philadelphia werkt.
Pendelaars laveren elke dag tussen de verslaafden en verschoppelingen rond de Brusselse stations. In Gaza worden dode kinderen door verdoofde familieleden vanonder het puin gehaald. In Oekraïne vlucht een ouder echtpaar met alles wat hen rest in een plastic zak weg uit de ruïnes van hun stad. Wat als de evangelist Mattheüs vandaag tussen hen in wandelde als chroniqueur van onze tijd?
Door onvoorziene omstandigheden kan deze editie van EXTD. helaas niet doorgaan.
Maar uitstel is geen afstel: Het integrale programma verschuift naar maandag 24 maart 2025.
Bedankt voor het begrip.
Auteur Judith Wynter vindt de inspiratie voor haar nieuwste roman wanneer haar echtgenoot en rolstoelgebruiker Roger de knappe Italiaanse chauffeur Carlo aanneemt. Ze baseert haar sensationele verhaal over bedrog, overspel en moord op een gefictionaliseerde versie van zichzelf, Roger en Carlo. Wanneer de chauffeur een eerste versie van de roman leest, denkt hij dat Judith stapelverliefd is op hem en wil dat de gebeurtenissen uit het boek ook in het echte leven plaatsvinden.
In een winkelgalerij kruisen en ontmoeten klanten en winkelmeisjes elkaar dagelijks, in Lili’s kapsalon, in de boetiek van de familie Schwartz, of aan Sylvie’s bar. Ze dromen van liefde, bespreken deze en dansen op de aanstekelijke tunes van popster Lio’s soundtrack voor dit muzikale drama, geïnspireerd door de musicals van Jacques Demy. Met een indrukwekkende cast, waaronder Delphine ‘Jeanne Dielman’ Seyrig, dompelt Chantal Akerman de kijker onder in een wereld van alledaagse vreugde en ironie.
Theater FroeFroe presenteert samen met het onovertroffen gezelschap Theater Stap My Sweet Panther. De interactie tussen de spelers van Stap en de poppen van FroeFroe leveren een grote tederheid op en creëren een unieke spanning op scène.
Theater FroeFroe presenteert samen met het onovertroffen gezelschap Theater Stap My Sweet Panther. De interactie tussen de spelers van Stap en de poppen van FroeFroe leveren een grote tederheid op en creëren een unieke spanning op scène.
In Chantal Akerman’s JE, TU, IL, ELLE verlaat een jonge vrouw haar geboortestad na een pijnlijke liefdesbreuk en neemt haar toevlucht in een kamer in een andere stad. Later vertrekt ze uit de kamer en spendeert de nacht met een truckchauffeur die ze tegenhoudt op de snelweg. Aan het einde van de weg vindt ze het meisje dat ze echt graag ziet.
Auteur Judith Wynter vindt de inspiratie voor haar nieuwste roman wanneer haar echtgenoot en rolstoelgebruiker Roger de knappe Italiaanse chauffeur Carlo aanneemt. Ze baseert haar sensationele verhaal over bedrog, overspel en moord op een gefictionaliseerde versie van zichzelf, Roger en Carlo. Wanneer de chauffeur een eerste versie van de roman leest, denkt hij dat Judith stapelverliefd is op hem en wil dat de gebeurtenissen uit het boek ook in het echte leven plaatsvinden.
Met deze legendarische succesvoorstelling nam Klein Jowanneke in 2008 afscheid van zijn jeugd.
Vandaag, zestien jaar later, voelt hij het opnieuw: het leven glipt hem door de vingers. Dat is heftig, dat is triest, maar zo is het nu eenmaal. Ondertussen is hij vijftig. En hij voelt dat het niet beter gaat, nee, het wordt alleen maar erger. En daarom, om het leven te vieren – nu het nog kan – gaat Klein Jowanneke nog eens dood.
Met deze legendarische succesvoorstelling nam Klein Jowanneke in 2008 afscheid van zijn jeugd.
Vandaag, zestien jaar later, voelt hij het opnieuw: het leven glipt hem door de vingers. Dat is heftig, dat is triest, maar zo is het nu eenmaal. Ondertussen is hij vijftig. En hij voelt dat het niet beter gaat, nee, het wordt alleen maar erger. En daarom, om het leven te vieren – nu het nog kan – gaat Klein Jowanneke nog eens dood.
In de jaren 50 tijdens de hoogdagen van de BBC televisiesoaps heeft een jonge producer het briljante idee om een serie te baseren op het echte leven van een gelukkig getrouwd bekend acteurskoppel. Het koppel dat hij kiest, zijn de Fosters. Ze hebben het geld nodig en stemmen in met de show, maar zijn in het echte leven allesbehalve gelukkig getrouwd. Simon and Laura reflecteert op de opkomende populariteit van televisie in de 50s en de daarbijhorende celebritycultus.
Als je authentieke zelf door het leven gaan, is niet voor iedereen even vanzelfsprekend. Dat toont ook Dee Rees’ zelfverzekerde semi-autobiografische speelfilmdebuut. Het coming-of-age-verhaal PARIAH illustreert op een zeer eerlijke manier de ervaringen van zwarte queer vrouwen. Dankzij de krachtige prestatie van hoofdrolspeelster Adepero Oduye bruist de film van authenticiteit.
Vaste waarde ’Nuff Said brengt ook dit seizoen verse namen naar De Studio. Van comedy en hiphop tot soul en spoken word. Huisband Lucid Lucia Collective brengt elke editie een feest van jazz, funk en groove.
Céline Sciamma’s tedere en gevoelige portret van de 10-jarige Laure bleef bij release niet onbesproken. Is TOMBOY nu het verhaal van een transgender jongen of van een atypisch meisje?
In de jaren 50 tijdens de hoogdagen van de BBC televisiesoaps heeft een jonge producer het briljante idee om een serie te baseren op het echte leven van een gelukkig getrouwd bekend acteurskoppel. Het koppel dat hij kiest, zijn de Fosters. Ze hebben het geld nodig en stemmen in met de show, maar zijn in het echte leven allesbehalve gelukkig getrouwd. Simon and Laura reflecteert op de opkomende populariteit van televisie in de 50s en de daarbijhorende celebritycultus.
Als je authentieke zelf door het leven gaan, is niet voor iedereen even vanzelfsprekend. Dat toont ook Dee Rees’ zelfverzekerde semi-autobiografische speelfilmdebuut. Het coming-of-age-verhaal PARIAH illustreert op een zeer eerlijke manier de ervaringen van zwarte queer vrouwen. Dankzij de krachtige prestatie van hoofdrolspeelster Adepero Oduye bruist de film van authenticiteit.
Al acht jaar lang kijken de makers van De NweTijd op een doodgewone maandagavond naar de stand van de wereld, de sterren en hun eigen leven. Wat ze zien, gieten ze in korte en langere teksten die ze op hun Maandagavond gretig delen met het publiek. Er zijn gastsprekers, er is muziek en altijd is er gratis soep voor de mensen die tussen zeven en acht uur aan komen waaien.
Terwijl Timothée Chalamet in de biopic A COMPLETE UNKNOWN Bob Dylan speelt die in 1965 zijn verrassende overstap maakt naar elektrische gitaar, voeren wij met DON'T LOOK BACK de enige echte Dylan op: jong, scherp en ongenaakbaar.
Het is zover: na een succesvolle solovoorstelling over spijt (dat de ene speelde en de andere coachte) die dit najaar voor het laatst herneemt én na jarenlang trekken aan elkanders mouw (vooral aan die van de andere), beklimt het duo van de podcast Tot onze grote spijt nu ook als duo het podium.
Havenarbeider en ex-bokser Terry Malloy (Marlon Brando) is getuige van een moord die gepleegd wordt door zijn corrupte vakbond. Wanneer de zus van het slachtoffer tijdens haar zoektocht naar antwoorden bij hem terechtkomt, voelt Terry de druk om te getuigen tegen zijn bazen. Terry’s oudere broer wordt verscheurd door de liefde voor zijn familie en loyaliteit tegenover de vakbond, wanneer het leven van zijn broer wordt bedreigd.
Het is zover: na een succesvolle solovoorstelling over spijt (dat de ene speelde en de andere coachte) die dit najaar voor het laatst herneemt én na jarenlang trekken aan elkanders mouw (vooral aan die van de andere), beklimt het duo van de podcast Tot onze grote spijt nu ook als duo het podium.
“Hong Sang-soo’s beste sinds The Day He Arrives. Hij maakt op scherpzinnige wijze zijn obsessie met de donkere kracht van eerlijkheid duidelijk.’ - David Ehrlich, Little White Lies
Wat doe je als je het gevoel hebt dat alles voortdurend langs je heen jubelt?
Boem. Wat als je de doffe bas wel hoort, maar geen idee hebt waar die vandaan komt?
Boem, boem. Het leven aanvoelt als een groot stampend feest waarvan je de ingang maar niet kan vinden?
Boem, boem, boem. Hoe lang blijf je zoeken op dat koude en verlaten bedrijventerrein?
En zijn al die uitgelaten anderen er wel echt of zijn dat maar spoken in je hoofd?
Wat doe je als je het gevoel hebt dat alles voortdurend langs je heen jubelt?
Boem. Wat als je de doffe bas wel hoort, maar geen idee hebt waar die vandaan komt?
Boem, boem. Het leven aanvoelt als een groot stampend feest waarvan je de ingang maar niet kan vinden?
Boem, boem, boem. Hoe lang blijf je zoeken op dat koude en verlaten bedrijventerrein?
En zijn al die uitgelaten anderen er wel echt of zijn dat maar spoken in je hoofd?
Havenarbeider en ex-bokser Terry Malloy (Marlon Brando) is getuige van een moord die gepleegd wordt door zijn corrupte vakbond. Wanneer de zus van het slachtoffer tijdens haar zoektocht naar antwoorden bij hem terechtkomt, voelt Terry de druk om te getuigen tegen zijn bazen. Terry’s oudere broer wordt verscheurd door de liefde voor zijn familie en loyaliteit tegenover de vakbond, wanneer het leven van zijn broer wordt bedreigd.
Wat doe je als je het gevoel hebt dat alles voortdurend langs je heen jubelt?
Boem. Wat als je de doffe bas wel hoort, maar geen idee hebt waar die vandaan komt?
Boem, boem. Het leven aanvoelt als een groot stampend feest waarvan je de ingang maar niet kan vinden?
Boem, boem, boem. Hoe lang blijf je zoeken op dat koude en verlaten bedrijventerrein?
En zijn al die uitgelaten anderen er wel echt of zijn dat maar spoken in je hoofd?
Pinokkio is een schijnbaar lichte voorstelling over opgroeien, geïnspireerd op het boek van Carlo Collodi uit 1833: Le avventure di Pinocchio. Storia di un burattino.
Havenarbeider en ex-bokser Terry Malloy (Marlon Brando) is getuige van een moord die gepleegd wordt door zijn corrupte vakbond. Wanneer de zus van het slachtoffer tijdens haar zoektocht naar antwoorden bij hem terechtkomt, voelt Terry de druk om te getuigen tegen zijn bazen. Terry’s oudere broer wordt verscheurd door de liefde voor zijn familie en loyaliteit tegenover de vakbond, wanneer het leven van zijn broer wordt bedreigd.
Wanneer de veroordeelde brandstichter Leopold Dilg (Cary Grant) ontsnapt uit de gevangenis, duikt hij onder bij oude schoolvriendin Nora (Jean Arthur). Nora verhuurt op datzelfde moment haar huis aan hooggerechtshofkandidaat Michael Lightcap (Ronald Colman), dus Leopold moet zich op de zolder verstoppen. Nora introduceert Leopold als de tuinman, maar Michael beseft al snel dat de tuinman nogal veel te zeggen heeft over het rechtssysteem. Nora en Leopold overtuigen Michael dat Leopold onschuldig is, wat leidt tot een vlucht van de politie en een zoektocht naar de echte daders.
Tom Hannes begeleidt een shikantaza-dag in De Studio, een zenboeddhistische meditatievorm. Shikantaza betekent "enkel en alleen zitten" in het Japans. De dag omvat zitten, wandelmeditaties en uitwisseling, en staat open voor iedereen.
Met meer dan dertig jaar ervaring in het zenboeddhisme, combineert Hannes zijn praktijk als meditatieleraar met onderzoek naar boeddhisme en klimaat. Hij is ook bekend als podiumperformer en auteur van boeken zoals Zenofhet konijn in ons brein en Leven in het Nu.
Wanneer de veroordeelde brandstichter Leopold Dilg (Cary Grant) ontsnapt uit de gevangenis, duikt hij onder bij oude schoolvriendin Nora (Jean Arthur). Nora verhuurt op datzelfde moment haar huis aan hooggerechtshofkandidaat Michael Lightcap (Ronald Colman), dus Leopold moet zich op de zolder verstoppen. Nora introduceert Leopold als de tuinman, maar Michael beseft al snel dat de tuinman nogal veel te zeggen heeft over het rechtssysteem. Nora en Leopold overtuigen Michael dat Leopold onschuldig is, wat leidt tot een vlucht van de politie en een zoektocht naar de echte daders.
“Hong Sang-soo’s beste sinds The Day He Arrives. Hij maakt op scherpzinnige wijze zijn obsessie met de donkere kracht van eerlijkheid duidelijk.’ - David Ehrlich, Little White Lies
Een maakproces van performances is kwetsbaar en gaat gepaard met vallen en opstaan. Om het publiek een voorstelling in volle glorie te presenteren, besliste de ploeg van Send In The Clowns in samenspraak met De Studio de première van BANG! BANG! uit te stellen naar woensdag 23 april 2025.
Erfgename Ellie Andrews (Claudette Colbert) is tegen de wil van haar vader gehuwd met piloot en fortuinzoeker King Wesley. Ze wordt door haar vader meegesleurd op zijn jacht, maar springt overboord en neemt de bus terug naar haar echtgenoot. Op de bus botst ze op reporter Peter Warne (Clark Gable). Hij ziet in haar verhaal de opportuniteit om terug aan de bak te komen als reporter. Hij laat haar geen keuze: of ze zetten de reis samen verder of hij laat haar vader weten waar ze is.
PORTRAIT DE LA JEUNE FILLE EN FEU is een betoverende Franse film over de opbloeiende liefde tussen een schilderes en haar onderwerp. Regisseur Céline Sciamma schetst een tijdloos en poëtisch liefdesverhaal in de 18e eeuw, waarin Marianne (Noémie Merlant) een portret schildert van Héloïse (Adèle Haenel), die binnenkort gaat trouwen. Terwijl Marianne de geheimen van Héloïse vastlegt, ontstaat er een diepgaande en verboden romance. Sciamma’s film is een visueel meesterwerk, doordrenkt met emotionele diepgang en een krachtig feministisch perspectief.
Hey, laat je niets wijsmaken.
Fouten hoef je helemaal niet te vermijden.
Ook al wordt vaak het tegenovergestelde beweerd.
Laat het voor eens en altijd duidelijk zijn: fouten zijn er om gemaakt te worden.
Fouten zijn fijn. Fauten zijn fun.
Nee serieus, wij geloven dat je door dingen fout te doen nieuwe mogelijkheden ontdekt.
En schoonheid zelfs.
Erfgename Ellie Andrews (Claudette Colbert) is tegen de wil van haar vader gehuwd met piloot en fortuinzoeker King Wesley. Ze wordt door haar vader meegesleurd op zijn jacht, maar springt overboord en neemt de bus terug naar haar echtgenoot. Op de bus botst ze op reporter Peter Warne (Clark Gable). Hij ziet in haar verhaal de opportuniteit om terug aan de bak te komen als reporter. Hij laat haar geen keuze: of ze zetten de reis samen verder of hij laat haar vader weten waar ze is.
Hey, laat je niets wijsmaken.
Fouten hoef je helemaal niet te vermijden.
Ook al wordt vaak het tegenovergestelde beweerd.
Laat het voor eens en altijd duidelijk zijn: fouten zijn er om gemaakt te worden.
Fouten zijn fijn. Fauten zijn fun.
Nee serieus, wij geloven dat je door dingen fout te doen nieuwe mogelijkheden ontdekt.
En schoonheid zelfs.
Vaste waarde ’Nuff Said brengt ook dit seizoen verse namen naar De Studio. Van comedy en hiphop tot soul en spoken word. Huisband Lucid Lucia Collective brengt elke editie een feest van jazz, funk en groove.
Erfgename Ellie Andrews (Claudette Colbert) is tegen de wil van haar vader gehuwd met piloot en fortuinzoeker King Wesley. Ze wordt door haar vader meegesleurd op zijn jacht, maar springt overboord en neemt de bus terug naar haar echtgenoot. Op de bus botst ze op reporter Peter Warne (Clark Gable). Hij ziet in haar verhaal de opportuniteit om terug aan de bak te komen als reporter. Hij laat haar geen keuze: of ze zetten de reis samen verder of hij laat haar vader weten waar ze is.
Acrobatische lijven wringen zich in onmogelijke posities. Een liveband dompelt je onder in een klankbad van melodieuze en melancholische metal.
out of hands is een dans- en muziekvoorstelling over de duistere kant van jong zijn. Een groep jongeren neemt je mee op een intense trip naar hun onderwereld. Weg van het ideaalbeeld. Recht naar de pijn van het tiener zijn.
Al acht jaar lang kijken de makers van De NweTijd op een doodgewone maandagavond naar de stand van de wereld, de sterren en hun eigen leven. Wat ze zien, gieten ze in korte en langere teksten die ze op hun Maandagavond gretig delen met het publiek. Er zijn gastsprekers, er is muziek en altijd is er gratis soep voor de mensen die tussen zeven en acht uur aan komen waaien.
Acrobatische lijven wringen zich in onmogelijke posities. Een liveband dompelt je onder in een klankbad van melodieuze en melancholische metal.
out of hands is een dans- en muziekvoorstelling over de duistere kant van jong zijn. Een groep jongeren neemt je mee op een intense trip naar hun onderwereld. Weg van het ideaalbeeld. Recht naar de pijn van het tiener zijn.
SKUNK van Koen Mortier schetst een rauw portret van Liam, een verwaarloosde tiener die opgroeit in een omgeving van drugs en geweld. Na een destructieve jeugd belandt hij in een jeugdinstelling, waar hij geconfronteerd wordt met nieuwe regels en misbruik. Mortier, bekend om schokkende en inventieve films zoals UN ANGE en EX DRUMMER, brengt de verontrustende realiteit van Liams leven tot leven met intensieve handcamera-opnames en een sterke cast. Een aangrijpend en realistisch drama dat de strijd van een jongeman tegen zijn verleden en zijn omstandigheden onthult.
De voorstelling zal beginnen bij het begin. Dat is redelijk logisch. Beginnen bij het begin is altijd handig om te kunnen volgen. De eerste scène zal dan ook de openingsscène zijn waarmee de voorstelling begint. Natuurlijk begint de voorstelling pas als ze begonnen is. Het begin zal duidelijk zijn. Een begin. Zo van: ‘Start’. Ja. Zo zal het gaan. We gaan niet beginnen onnozel te doen van ‘valse start’ en ‘eigenlijk was het al begonnen maar niemand had het gemerkt’ of ‘begint het eigenlijk ooit écht?’. Nee, nee. Zo gaan we niet beginnen. Maar voorlopig moet je nog even wachten.
De voorstelling zal beginnen bij het begin. Dat is redelijk logisch. Beginnen bij het begin is altijd handig om te kunnen volgen. De eerste scène zal dan ook de openingsscène zijn waarmee de voorstelling begint. Natuurlijk begint de voorstelling pas als ze begonnen is. Het begin zal duidelijk zijn. Een begin. Zo van: ‘Start’. Ja. Zo zal het gaan. We gaan niet beginnen onnozel te doen van ‘valse start’ en ‘eigenlijk was het al begonnen maar niemand had het gemerkt’ of ‘begint het eigenlijk ooit écht?’. Nee, nee. Zo gaan we niet beginnen. Maar voorlopig moet je nog even wachten.
In PETIT SAMEDI werpt regisseur Paloma Sermon-Daï een intieme blik op een complexe moeder-zoonrelatie. In haar ontroerende documentaire uit 2020 volgt de Belgische filmmaker Damien, een 43-jarige man, en zijn moeder Ysma in het kleine, aan de Maas grenzend Waals dorpje Sclayn. Terwijl Damien vecht tegen zijn heroïneverslaving, blijft Ysma hem met onvoorwaardelijke liefde steunen. Met een gevoelig oog voor details toont Sermon-Daï de kracht van familieliefde en de uitdaging om opnieuw te beginnen, zelfs na jaren van strijd.
The Colorist Orchestra speelt nieuwe instrumentale popmuziek. Het orkest herwerkt bekende instrumentale hits tot nieuwe composities, vaak slechts met subtiele verwijzingen naar het origineel. Deze ‘recomposed music’ haalt inspiratie uit uiteenlopende genres zoals disco, elektronica, klassieke muziek en traditionele folklore, met één doel voor ogen: jou doen dansen. The Colorist Orchestra wil zo verloren muziek herwaarderen en nieuw leven inblazen, door herkenbare melodieën opnieuw in te kleuren en te experimenteren met nieuwe klankcombinaties.
Belgische cineaste Paloma Sermon-Daï debuteerde in 2023 met IL PLEUT DANS LA MAISON, een ontroerend sociaal-realistisch drama. Tijdens een broeierige zomer volgen we de zeventienjarige Purdey en haar vijftienjarige broer Makenzy, die in een vervallen woning in Wallonië wonen. Terwijl hun aan alcoholverslaafde moeder afwezig is, zoeken ze elk hun eigen weg uit kansarmoede – zij als kamermeid, hij door fietsen te stelen. Met een mix van docu en fictie schetst Sermon-Daï een indringend portret van hun strijd en hoop, ondersteund door een zomerse cinematografie.
ZIPPI is een filosofische voorstelling voor kleuters en volwassenen over de plaats van de kunstenaar in de kapitalistische ratrace. Zoals de fabel van de Krekel en de Mier, maar dan echt om te lachen.
ZIPPI is een filosofische voorstelling voor kleuters en volwassenen over de plaats van de kunstenaar in de kapitalistische ratrace. Zoals de fabel van de Krekel en de Mier, maar dan echt om te lachen.
ZIPPI is een filosofische voorstelling voor kleuters en volwassenen over de plaats van de kunstenaar in de kapitalistische ratrace. Zoals de fabel van de Krekel en de Mier, maar dan echt om te lachen.
ZIPPI is een filosofische voorstelling voor kleuters en volwassenen over de plaats van de kunstenaar in de kapitalistische ratrace. Zoals de fabel van de Krekel en de Mier, maar dan echt om te lachen.